18 juli 2016

Topptipset 18/7

Igår missade jag på Örebro som svek mig och Sleipner, som jag ju varnade för men inte hade råd att ta md på de 144 rader jag vanligast spelar.

Idag finns återigen ett par favoriter som inte borde vara favoriter och trots att kupongen avgörs imorgon, tisdag, så spelar jag


1. Gefle - Kalmar  1X
Gefle må ha dålig form men efter Falkenbergs match igår mot Bajen så måste  man omvärdera Gefles förlust mot dem. Gefle var inte dåliga i matchen och borde tagit poäng. Kalmar har kryssat mot AIK efter semestern och de är svårbedömda. Vad som inte är svårbedömt är hur illa de spelar på konstgräs. De slog Djurgården borta i maj men innan dess hade de 17 raka utan vinst på konstgräs i Allsvenskan. Jag tror inte de vinner idag heller.

2. Jönköping - Djurgården  1X
Två lag som är svag för dagen. Jönköping har dock spelat bra hemma och har bara en förlust hemma under säsongen. Djurgården har 5 raka bortaförluster och har på dessa bara gjort 2 mål. Jag förstår inte hur DIF kan vara favoriter här och lämnar dem utanför kupongen.

3. Midtjylland - Randers  1
Seriepremiär i Danmark. Midtjylland har vunnit 9 raka mot Randers (7 i ligan) och har 13 raka utan förlust mot dem. Midtjylland har varit bra i EL-kval och ska vinna med ett par mål. Säker 1:a

4. Vikingur R - Throttur  1X
Vikingur Reykjavik är stora favoriter. För stora IMO. Man ligger bara 5 poäng före i tabellen och även om man inte förlorat många hemma så har man inte spelat övertygande alls och krysset ligger nära till hands här. Throttur, som ligger sist, har varit bra i sina 2 senaste bortamatcher mot tuffare motstånd än detta. Krysset måste med. Många kommer singla Vikingur på det låga oddset de står i.

5. Nieciecza - Gdyn  1X
Polsk fotboll på kupongen och jag singlar. Hemmalaget kom upp till högsta divisionen ifjol och Gdyn åkte upp senaste säsongen. Inte ens Dagens Spel som analyserar åt Svenska Spel har koll på denna liga. man påstår att Nieciecza kom 5:a ifjol. Det var i nedflyttningsserien de kom 5-.a, vilket totalt gav dem en 13:e plats. Man var dock bara 5 poäng från att spela i slutspelsligan då serien delades upp. Man har en säsong i toppen och brukar slå Gdyn. 5 av de 6 senaste mötena har man vunnit och jag tror inte man förlorar här

 6. Atletico MG - Coritiba  1X2
Coritiba lever mycket på sitt försvar men framåt händer inte mycket. Man får även tillbaka spelare i just försvaret till denna match och jag tror man tar minst en poäng. Mineiro får tillbaka Fred men saknar många skadade och jag helgarderar

7. Alashkert - Tblisi  1X2
Tblisi vann 2-0 hemma och kan alltså förlora här och ändå gå vidare. Jag kan inte mycket om dessa lag men vet att jag måste helgardera

8. Liepaja - Salzburg  2
Salzburg vann hemma med 1-0 efter mål i 83:e minuten. Det  var klart överraskande att de inte vann klarare då det ska vara klasskillnad mellan lagen. Tränaren har gått ut och sagt att man spelar ¨med nästa lag i returen i avsikt att vinna enkelt. Jag tror så sker och just nu så är man ganska lågt spelade på procenten. ca 50% på ett lag som bookies satt 1,20 på i odds.

Inga kommentarer: