02 juli 2010

VM-kvartar

Kvartsfinaler i VM idag och jag har spel i båda. Som ni kanske har märkt så gillar jag fakta och statistik och man kan basera många spel på sådant.

I de 6 senaste VM-turneringarna så har 11 av de 24 kvartsfinalerna gått till förlängning. 9 av dessa har gått till straffar. 11 av 24 = 46%. bra sannolikhet för spel som står i över 3 ggr. Jag kommer använda denna statistik i en av dagens matcher.

Holland - Brasilien
Matchen går till straffar - 6,00
No goalscorer - 7,00
Under 2 mål - 2,70
Hur kan Brasilien vara så stora favoriter? Inget av lagen har visat något alls i VM. Brassarna var svag mot Nordkorea, ointresserade mot Portugal och log ett Elfenbenskusten som inte var bra i VM och ett Chile som var ett par nummer för små och dessutom var drabbade av avstängningar på viktiga positioner.
Holland hade en svag grupp med ett ålderstiget Danmark, ett Kamerun som var oväntat bleka och Japan som inte håller hög klass utan avancerade pga svag motståndare. I åttondelen slog de Slovakien, som hamnade där tack vare att Italien sög rejält. Båda lagen har spelat väldigt defensivt under VM och frågan är om något av dem frångår det idag!? 0-0 nära och förlängning tror jag. och då talar allt för att det blir straffar som avgör. oavgjort ger 3,25 men att det går till straffar ger hela 6,00. Om min teori stämmer så tror jag inget av lagen gör något under 90 minuter för att riskera förlust vilket innebär att de inte heller gör något under förlängningen och med tanke på att 9 av de 11 senaste förlängningarna i VM-kvartar gått till straffar och i förra VM:s slutspel gick 6 matcher till förlängning och 4 av dem till straffar.
Nu blir det första tuffamatchen för dessa lag och jag håller inte med om att Brassarna ska vara så stora favoriter. 4,20 på Holland lockar men jag är mer inne på att det slutar oavgjort och målsnålt.


Återkommer med andra matchen senare.

1 kommentar:

Anonym sa...

var spelar du, blir det straffar? :)