12 januari 2008

Spel downunder på lördag förmiddag

Nästsista rundan i A-league spelas denna helg. Det finns två spännande saker kvar innan slutspelet;
1. Vilka vinner grundserien vilket ger stor fördel i slutspelet?
2. Kommer fjolårsmästarna Melbourne ens med till slutspel?

En av dessa frågor tror jag avgörs i lördagens match.


Central Coast - Newcastle 1
För att förenkla spänningen i grundserien så lägger jag in tabellen här

Spelade Poäng
Central Coast 19 31
Queensland 19 30
Sydney 19 30
Newcastle 19 28
-------------------------------
Melbourne 20 26
Adelaide 19 23
Wellington 20 20
Perth 19 17

Som ni ser kan 4 lag vinna serien och både Melbourne och Adelaide har slutspelchansen kvar om Newcastle förlorar denna match. Vinner CC så bör de ha säkrat grundserievinsten då man möter svaga Wellington hemma i sista rundan. Det är just det jag tror sker.
CC är bättre än Newcastle och vill verkligen vinna serien för att få ett enklare slutspel. Man får tillbaka mycket viktiga försvarna Vidmar och Clarke och det blir tungan på vågan tror jag. Newcastle kommer få mycket svårt att spela på vinst då man möter ett tufft försvar och ett X kan vara dem behjälpligt då man isf klarar sig med X även i sista matchen hemma mot bottenlaget Perth. Men spela för oavgjort mot CC är inte lätt och jag tror man misslyckas.
Trots att det är ett derby och att båda mötena tidigare under säsongen slutat oavgjort så tror jag en hel del på hemmaseger här. Newcastles mål är en slutspelsplats och man tar sig dit vid vinst i sista matchen även om man kammar noll idag. Man har en del skador som påverkar och jag der inte hur de ska ta sig igenom CC:s försvar. Så om bara CC fixar ett par mål framåt blir det en kätt seger till 2,10 eller mer!


Eftersom det är svårt att förklara dramatiken på ett bra sätt samt att jag är trött då jag försöker få ner detta på bloggen så kan det hela verka krångligt.

Återkommer under lördag fm. med tips till brittiska fotbollen.

Inga kommentarer: