05 april 2007

Långfredagens tips

De sena kvällshundarna igår var lite onödiga att tipsa om. Bara en vann och det var den jag trodde skulle ge alldeles för lågt odds, Farloe focus. Men den gav 1,66 vilket var helt ok. En suverän seger efter missad start och stora bekymmer i första böj.

Jag har en del tips till fredagen men börjar med tipsen till lördagens Cricketmatch mellan Bangladesh och Sydafrika. Redan nu kan dessa spelas och då jag inte kan uppdatera under påskaftonen så lägger jag ut tipsen redan.

Sydafrika är enormt mycket bättre än Bangladesh och lär vinna enkelt. Lördagens två bästa spel är som vanligt på när lagen tappar sin första wicket.

Bangladesh fall of first wicket - <15,5
Jag tror SA kan få ut första mannen redan under första overn (en over = 6 bollar). Kanske får vi en "Duck", dvs en spelare åker ut utan att ha tagit en enda run. En riktig "duck" är då spelaren åker ut på sin första boll, men liksom hattrickbegreppet i fotboll så har det ändrats genom åren och gäller nu då en spelare får 0 runs avsett antal bollar.

Sydafrika fall of first wicket >32,5
Sydafrika kan vinna matchen under sitt första partnerskap om det vill sig riktigt väl. Båda spelarna är kapabla att få "centuries" (100 runs). Nu tror jag dock inte att någon av dem gör det idag men de bör båda hålla tills man fått ihop 33 runs eller mer.

Båda spelen ovan är, liksom de nedan tagna från William Hill. Olika bookies har olika spel på cricketen och regler för dessa spel och oddsen kan variera en hel del. Jag har dock valt William Hills odds för det är där jag spelar :)


Bangladesh top batting position - 4,5,6
Då jag tror att Bangladesh tappar 2 man inom 5-6 overs så är snabbt slagmännen 4,5 och 6 på banan. Dessa måste göra allt för att man ska få ihop flera runs. Antingen startar man som "slaglag" och då gäller det att bygga upp ett bra resultat annars så är man "slaglag" efter Sydafrika och har ett, troligen högt, resultat att jaga. oavsett vilket kommer det innebära att slagmän 4-6 kommer att få satsa på 4:or (jag tror inte Bangladesh är kapabla att ta så många 6:or) och det innebär bra resultat men också självklart en ökad risk att bli utslagna. En lien peng till 2,10 är det värt iaf.

Top Match Wicket Taker - Langeveldt
Langeveldt är SA:s bästa wicket taker med 12 wickets av de 21 man har tagit hitills. Idag finns en risk att han får lite mindre att göra då man inte sliter ut honom mot ett så dåligt lag som Bangladesh. men jag tror nog att han slår ut 3-4 man om han får chansen. 5,50 är iaf spelbart på detta.

Har ytterligare ett litet kul tips hos centrebet som spelas med låg insats det med.
Method of dismissal , Bangladesh first wicket - Bowled
Bowled innebär att bowlern (han som kastar bollen) träffar wicket (pinnarna bakom spelaren) med bollen. Oftast åker spelare ut på att bollen fångas "på lyra" efter att de slagit den (caught). Men här tror jag Sydafrika bombar in fast balls direkt från start och får ut förste man via "bowled" till 4,75.




Nu över till fredagns fotbollsmatcher

Allsvenskan kör igång och jag har tips till båda premiärmatcherna.

BP - Djurgården 2
Stockholmsderby som blir mer hemmmatch för DIF än för BP. Matchen spelas på Råsunda där DIF spelar oftare än BP och 90% av fansen på läktaren håller på Djurgården. BP ser dessutom alldeles för svaga ut gör Allsvenskan och risken finns att man blir sämsta laget i högsta serien på mycket länge. Kag brukar inte gilla att spela i premiärer och sällan spelar kjag favoritlagen. oftast är det outsiderlagen som ger för höga odds då bookies undervärder dem. men jag tycker 1,70 och över på Djurgården känns intressant i dagens match.

Trelleborg - Göteborg 1
Är det bara jag som tror att Gteborg får en riktigt tuff säsong? Laget känns inte tillräckligt starkt för dagen att kunna blanda sig i toppstriden och jag tror inte de hamnar topp 6 ens. Trelleborg är nykomlingar men jag tror de är bättre än "expertisen" tror. SMHI lovar starka vindar i Trelleborg under fredagen och jag tor på en målrik match där TFF överraskar och vinner 3-1. TFF är som bäst då de slår ur underläge och vädret gör att turen spelar lite mer roll. Allt över 3,00 på hemmaseger är spelbart IMO.


Southend - Colchester 1
Colchesters säsong är över. Det finns inte en chans att de tar in 7 poäng på lagen ovanför kvalstrecker på de 6 sista omgångarna och trots att man spelat bra på slutet så tror jag inte man själva tror på att man tar igen försprånget. Southend å sin sida har allt att spela för. De ligger under nedflyttningsstrecket och har fortfarande en hygglig chans att klara sig kvar Leeds börjar även de komma igång för att rädda sig så segrar framöver är ett måste för Southend och hemma får man inte missa. 0-4 borta mot Hull senast var svagt men innan dess har man bl.a slagit Ipswich på bortaplan. hemma har man 3 raka utan förlust. jag tror på bra chans igen och de odds som erbjuds är spelbara med en liten slant.


Scunthorpe - Yeovil 1
Trots att det är ligaettan mot femman som möts så är klasskillnaden stor mellan dessa lag.
Scunthorpe tippade jag förra helgen och efter den segern har man nu 18 raka utan förlust och allt talar för att man är i The Championship nästa säsong.
Yeovil är jag inte säker på klarar att hålla sig kvar på den kvalplats men nu ligger på. Senast förlorad eman borta mot kvalkonkurrenten Oldham. Matchen innan vann man med ett mål i 89:e minuten hemma mot mkt svaga Chesterfield och innan dess förlorade man hemma mot Blackpool. Man är inte tillräckligt bra för att kvala IMO.
Inga större ändringar i lagen och de bookies som har Scunthorpe till 1,75 eller mer har ett spelbart odds IMO.

Inga kommentarer: