31 maj 2008

Vilken Lallare!

Eskil vad-han-nu-heter som är tips"expert" i Expressen är verkligen en lallare.
Idag skriver han att Häcken har 50% vinstchans borta mot Bunkeflo och därför är oddsen hos de allra flesta spelbolagen spelbara.

Men... de allra flesta hade Häcken till 2,00 eller lägre i odds. Vari ligger då spelvärdet?
Att tippa en vinnare är en sak, det kan alla göra. Att spela värdespel är svårare. Ger man sig då in och värderar en match så måste man visa att man fattar vad värdespel är.
Ger du ett lag 50% chans att vinna innebär det att du anser att de vinner varannan match under just de premisserna. 2,00 i odds ger då pengarna tillbaka i längden (visst kan Häcken vinna och du gå plus ändå men det har inget med värderingen av en match att göra).
Odds under 2,00 ger då en förlust.
Nu hittade Eskil en bookie som gav 2,10 (=5% vinst) men en bookie är inte "de allra flesta".

Jag har tidigare försökt förklara detta med värdespel och det är en sak jag försöker att alltid hålla mig till. Jag vet att en del inte förstår sig på det, och ni kanske tycker att Eskils spelfilosofi är bra, vad vet jag. men i längden går man back om man tänker som han gjorde kring Häckenmatchen. Att Häcken sedan förlorade har inget med det hela att göra men om lagen skulle spela igen under exakt samma premisser så har du svårt att gå med vinst vid samma värdering och odds som Eskil hade idag.

Tyvärr finns så enormt många lallare inom detta med tips och tyvärr följer folk flera av dessa personers idéer.
Även om jag säkerligen inte är världens bästa tipster så tjänar jag inga pengar på att lura folk och snacka massa goja, som Expressen-Eskil gör. Man kan välja att helt ignorera både Eskils och mina tips. Men då Eskil skriver i en stor dagstidning så influerar han tyvärr en del människors spelande.

1 kommentar:

Anonym sa...

Han kanske skrev texten när det fanns ~2.10 lite överallt?