07 oktober 2010

Tråkkval

Nuförtiden är det svårt att hitta riktigt bra spel då det är kvalmatcher. Oddssättarna har ofta bra koll och i de fall där det kan skrälla så är oddsen lite för låga. Ska kolla vidare på de matcherna och börjar med Topptips och lite om övriga Europatipsmatcher.


1. Tyskland - Turkiet  69-20-11
Två lag som inlett med segrar och i deras inbördes möten kommer troligen gruppen att avgöras. Turkiet har stor fanbase i Tyskland och kommer få bra stöd. jag är inte överförtjust i Tyskland och då Schweinsteiger saknas så tror jag att Hiddinks Turkiet kan skrälla. Helgardera.

2. Nordirland - italien  16-31-53
Nordirland inledde med starka 1-0 borta mot Slovenien och tar nu emot ett Italien, som trots 2 segrar i gruppen sällan imponerar i kvalspel. En troligen regnig fredagkväll i Nordirland kan bädda för en skräll. Men då Nordirland innan Slovenienmatchen inte gjort mål på 7 raka matcher så känner jag att 0-0 troligen är det bästa de kan åstadkomma. Men jag helgardera denna då streckningen är intressant.

3. Moldavien - Holland  6-14-80
Holland ska vara minst en storlek för stora för Moldavien. Man har inte råd att tappa poäng inför toppmötet med Sverige i nästa omgång. Moldavien är inte världens enklaste eller roligaste land att åka till för en landskamp men Holland ska fixa det hela. Jag väljer dock att kryssgardera då de är för stora favoriter.

4. Montenegro - Schweiz  36-32-32
Montenegro har inlett mycket bra med 1-0 segrar mot Wales (H) och Bulgarien (B). Schweiz inledde kvalspelet med enkel förlust mot England och är inte så bra som segern i VM mot blivande mästarna Spanien ser ut på papper. Man är enormt svaga framåt och har på de 10 senaste enbart gjort 5 mål. Iofs är man täta bakåt men jag tror på Montenegro här. Schweiz har dessutom haft problem inför denna match och man har försökt vila tillbaka spelare som haft småskador. Jag singelstreckar hemmalaget.

5. Cypern - Norge  26-31-43
Cypern har förlorat alla sina 5 landskamper mot Norge genom tiderna. Men jag väljer ändå att gå på Cypern här. Man gjorde en stark insats mot Portugal senast och fixade 4-4 på bortaplan och i VM-kvalet pressade man Italien på bortaplan då man förlorade 2-3. Norge slog förvisso Portugal på hemmaplan men jag tror inte man lyckas lika bra här och nöjer mig med 1X.

6. Portugal - Danmark  52-29-19
Portugal har visat att de är det mest överskattade laget i Europa genom inledningen av kvalet. Nu möter man ett Danmark som är på väg ner och det gör att hemmachanserna är goda. Dock har de blivit för stora favoriter så kryssgarderingen måste med.

7. Tjeckien - Skottland  56-28-16
10 av lagens senaste 1 1möten har vunnits av hemmalaget. Skottland har bara gjort mål i 2 av sina 7 senaste landskamper, samtidigt har Tjeckien bara vunnit 2 av sina 8 senaste matcher. Jag tror mycket på att hemmastatsen fortsätter vara övertygande och tycker att Tjeckerna är det laget som värdet sitter på. Man kan bättre än förlusten senast och jag singelstreckar.

8. Irland - Ryssland  35-31-34
två lag som inte känns som de är på topp för tillfället. Ryssarnas förlust mot Slovakien senast visar att något inte är rätt i laget. Dessa lag spelar ofta oavgjort och jag tror mest på det denna gång också. Irland har, trots att de inte spelar som bäst, iaf vunnit 4 av sina 5 senaste och får garderingen.

Systemet 144 rader
1X2
1X2
X2
1
1X
1X
1
1X


Övrigt på europatipset:
Österrike, Serbien och Wales bör vara bra singelstreck. Wales möter ett svagt Bulgariskt lag och kan vara ett av dagens roligaste drag.

Albanien måste helgarderas mot Bosnien som är överstreckade.

Grekland bör slå lettland men är ett lag på väg ner och måste garderas.

Inga kommentarer: