17 mars 2007

Mina gyllene regler

Jag har i en kommentar till ett annat blogginlägg skrivit om att jag har gyllene regler då jag spelar på Engelsk fotboll. Dessa bygger på den erfarenhet jag har av Engelsk fotboll. Jag tror inte de är applicerbara på andra länders ligor dock.


1. I de lägre ligorna i England så ska man ALDRIG spela på lag som har en lång resa till en bortamatch under veckan. Därmed inte sagt att man ska spela på hemmalaget i de matcherna heller. Men långa bussresor från ex. norra England till sydvästra hörnet har väldigt ofta ställt till det för bortalagen, även om de varit stora favoriter.


2. Spela ALDRIG på ett lag som spelat sin senaste match inom de 2 senaste dagarna.


3. Spela ALDRIG på lag som spelar en viktigare match inom de 2 närmsta dagarna.



Därmed inte sagt att lag som ger sig ut på långa resor eller lag som nyligen spelat en match alltid förlorar. Det är en viss skillnad. Dock lägger jag alltid med detta i mina värderingsbedömningar. Sedan finns det små modifieringar till dessa regler som gör att deras påverkan på spelet blir större eller mindre.


Ett exempel på regel 2 såg vi här i veckan. Jag såg många på olika tipssidor som tyckte oddsen på Wolves, som ju haft kanonform, var bra borta mot Coventry. men den matchen kom 2 dagar efter Wolves tuffa derby mot West Bromwich och de fick således stryk i veckomatchen.

Jag säger som sagt inte att ett lag som faller in under någon av dessa regler automatiskt förlorar. Men dessa regler har hjälpt mig under många års spelande.
Kanske tycker ni att jag har fel med mina regler, men alla ser vi ju på saker på olika sätt :)

1 kommentar:

Kristoffer sa...

Spela ALDRIG låter lite väl hårt. Däremot kan t.ex. bussresan vara något som kräver extra reducering i en värdering.