16 mars 2007

Skrällhelg!? (Nu 4 spel)

Jag tror på skrällhelg och har 5-6 bra spel att rekommendera. Dessa kommer in under dagen/kvällen så fort jag får koll på alla lags avbräck.


Vi börjar med några matcher i Premier League


Boro - Manchester C 2
Middlesboro har egentligen inget att spela för i ligan. Man är långt ovanför nedflyttning men har inge reella chanser på spel i Europa, förutom genom FA-cupen. Och där har man en omspelsmatch redan på måndag mot Manchester U. Därför förväntas man att ställa över alla spelare som är småskadade, som ex. Boateng och Arca.
Manchester C är värdelösa på bortaplan men kan här få en gratischans att öka gapet till nedflyttningsstrecket. Troligen blir det samma uppställning som mot Chelsea i veckan.
Ett skrällspel, jag vet. Men oddsen lockar på 2:an. Vissa bookies verkar vara på min linje och ger bara runt 3,00 på City medan det finns flera andra som ger odds på 4,00 och uppåt. Det är helt klart spelvärt!


Tottenham - Watford 2
Det jag sa om matchen ovan kan även sägas om denna. Spurs har omspel i cupen mot Chelsea på måndag och det är självklart viktigare än denna match. För det första har man toppchans att nå final där om man vinner, dessutom vill man slå ut lokalkonkurrenten som så snöpligt klarade oavgjort i första mötet. Paul Robinson och Jermaine Jenas kan vara tillbaka i hemmalaget sägs det, men jag är inte så säker på att man spelar med dessa och även om man gör det så är tankarna i hemmalaget på måndagsmatchen. Watford har varit klart positiva i de två senaste. Senast slog man Plymouth på bortaplan i cupen och innan dess tappade man en 2-0 ledning mot Charlton, som kvitterade i sista minuten. Idag får man tillbaka flera spelare som inte fick spela i cupmatchen och stämningen och formen är klart uppåt.
Jag tror på bra skrällchans och spelar en liten slant på de enorma bortaodds som finns. Betway erbjuder t.ex. hela 10,00 på 2:an men även odds runt 8,00 duger utan tvekan :)


Blackburn - West Ham 2
Även detta en skrälltvåa som jag tror en hel del på. Blackburn har gått vidare i cupen och ligan är slut för deras del då man ligger för högt för nedflyttning och troligen inte kommer att nå europaspel. Cupen är det som gäller och man har verkligen spelat bra där. Man har dessutom spelat många viktiga matcher på sistone och en match som denna kan vara svår att tända till inför. Båda lag får tillbaka viktiga spelare. Spelar Hammers som mot Spurs senast, då man hade grym otur som inte vann, så vinner man detta. 5,00 och uppåt på 2:an är spelbart.



Plymouth - Crystal P 2
Det kändes som Plymouths säsong dog efter cupförlusten mot Watford. man kan varken åka ur eller gå upp i ligan och laget var urusla då man förlorade hemma mot BArnsley i veckan... Barnsley som alla slår. Nu ändrar man rejält i laget för att få in hungriga spelare men jag tror att Plymouth förlorar det mesta resten av säsongen.
Crystal P får tillbaka ett par spelare och var riktigt vassa i segern mot West Brom i veckan. Man har 4 segrar och en oavgjord på de 5 senaste och idag fortsätter det med ännu en seger till bra odds. CP är spelbara till strax under 3,00.



Fler spel kommer till söndagens matcher

4 kommentarer:

Anonym sa...

Synnerligen intressanta funderingar, jag har dock ett par synpunkter.

*Middlesbrough - Man City
Möjligt att Middlesb. vilar spelare här. Southgate ägnade prematch-konferensen till att upprepa att hans lag minsann satsar lika hårt på denna match som FA-kvarten. Platityder? Trots Middlesb. nowhere-läge har man en extremt bra hemmaform och det är något vanskligt att tro på en hög återhållsamhet. Man City något bättre senaste matcherna. 20% möjligtvis...

*Tottenham - Watford
Här känns det som att du hamnat i någon slags blaskpressexpertfälla med argumentet om låg motivation. Tottenham har chans på topposition i ligan och torde knappast vila många spelare till den här matchen (inte utifrån de uppgifter jag har iaf). Klart är väl att de tre spelare som återvänder efter skador spelar då det är gynnsamt med en match tillgodo efter ett skadeuppehåll. Sen var väl inte Watford jättelysande i matchen mot Plymouth. Man var klart dominerade i första halvlek. Klart dock att deras cup-run verkat positivt på deras spel. Kanske finns värde i 10 gånger pengarna, lägre skulle jag avstå.

*Blackburn - West Ham
Motivationsargumenten haglar - att Blackburn skulle gett upp ligan ser jag dock som tämligen otänkbart med bara ynka poäng till europaspot. Dessutom är väl motivationsargumentet mindre applicerbart då laget ifråga har en stark form. Att ett lag skulle svalna efter en 38 omgångars intensiv kamp för att man helt sonika är nöjd med FA cup-framgångarna och kanske får svårt med att nå en topplats är inte särskilt troligt. Tror bristande motivation är mer giltigt i ligor som den italienska. Jag skulle vilja se lag som tränas av t.e.x Dennis Wise (en hyfsat vanligt förekommande tränartyp i England) tappa ett uns av koncentration, intensitet. Men diskutera gärna om du anser mig vara fel ute, du har ju trots allt troligen betydligt mer xp än vad jag har. Men så, hur ser jag på lagens sannolikheter här. Ärligt talat skulle jag avstå denna match. Kanske lutar jag åt att det trots allt kan finnas värde i en tvåa. WH tycktes efter flera matchers närmast paralyserat spel hittat lite av den talang som laget besitter när man till över 90% sannolikhet är ute. Kanske släppte pressen? Och då man inte krossades av Charltons storvinst kan man nog resa sig även efter senaste nederlaget. Men bortastatistiken måste nästan vara en av de sämsta i PL någonsin.

*Plymouth - Crystal Palace
Vad du menar exakt tyder på att Plymouths senaste match är ett tecken på startskottet för ett totalt ras snarare än en enskilt avskärmad reaktion på ett mycket tungt nederlag är oklart. Jag kritiserar dessutom påståendet att Plymouth var usla senast; jag såg inte matchen men enligt rapporter pressade man Barnsley som kontrade in 2-3. Tre ändringar jämfört med senast tyder ju dock på att man inte är helt nöjda med spelet senast. Men att Championships kanske stabilaste lag med en rad meriterade profiler helt ska falla igenom (förlorar det mesta o.O) sista delen på säsongen ses som en riktig högoddsare. Spelvärt till 15x?

Mårten sa...

Vi verkar ha skiljande syn på vad motivatioen innebär för lagen i England och det är ju helt OK att du inte hålle rmed mig. Tänkte snabbkommentera det du skrev bara för att förklara mig närmare:

Southgate har tidigare inte spelat med bästa lag inför viktiga cupmatcher. Även om Boro sällan förlorar på hemmaplan så har man inte imponerat på sistone, varken hemma i ex. cupen eler öht med bara en seger på 10 senaste. Man spelar mycket oavgjort för tillfället och kryssrisk förekommer idag också. Men min procentbedömning på citydeger är lite större än din.


Jag är inte säker på vilka spelare Spurs vilar. Skulle de spela med bästa lag imorgon så komemr de IMO vara chanslösa i cupen på måndag mot Chelsea och 2:an då kän komma att bli ett bra spel. Oavsett vilket lag de spealr med så kommer iaf matchen på måndag att sitta i bakhuvudet och likannde situationer har stjälpt bättre lag än Tottenham tidigare säsonger.

Blackburn har 3 poäng till Europaspel och visst har man säkert förhoppningar om att nå UEFA-plats. Men jag har feeling för att det komemr en reaktion på cupsemin och det fina spelet.


Ang. Plymouths senaste match så har jag hört från en bekant som såg matchen att de var värdelösa. Plymouths manager håller helt med och sa bl.a.
"I thought Barnsley were fantastic but we were rubbish. That's the worst we have played since I have been here"
Jag håller inte med dig om att Plymouth ´är ett stabilt lag och dessutom är deras form dålig med ingen vinst på senaste 5.



Det kan hända att inget av de lag jag spelat på vinner. Men alla spel faller inom den chans jag ger lagen att vinn amatchen. En sak som gör det allt klurigare att tippa engelsk fotboll är den information som ges till media inför matcherna. För ett antal år sedan så var det mer ärligt från lagen inför match medan man nu mörkar en hel del. Alla dessa "late fitness-tests"-kommentarerna från de olika lagen ökar för varje säsong, vilket är tråkigt. Det är därför vanskligt att alltför hårt spela på den infon.
Jag erkänner villigt att helgens spel bygger på känsla och erfarenheter från hur det brukar vara i liknande situationer. Spelen på Man C och Watford bygger jag bl.a. på en av de gýllene regler jag har då det gäller fotbollsbetting i England.

Kul med dina kommentarer iaf och det är alltid intressant att se hur andra resonerar.

Anonym sa...

Vet inte om jag håller med om att Weat Ham hade grym otur mot Spurs. 2-0 målet var en tavla av Robinson och i den andra halvleken var man inte alls lika heta som i första. Om man dessutom spelar försvarsspel som ett korplag förtjänar man helt enkelt inte några poäng.

Att City kan skrälla håller jag däremot med om. Deras match mot Chelsea var helt klart ett steg i rätt riktning. Boro´s omspel i FA-cupen kan kanske också ställa till det för hemmalaget.

Anonym sa...

Post-match kommentar:

Till att börja med.. grattis till dina spel.

*Tottenham - Watford
Även om ett par spelare antagligen skulle ställas över var det något oväntat att hela 6 spelare saknades. Enkel seger annars för Tottenham i medioker match. Med facit i hand känns det som att odds runt 10 var klart spelvärt här. Svårt att bedöma dock om man inte har vanan inne att leta överodds bland så höga värden.

*Blackburn - West Ham
Desto klarare här. 5 gånger pengarna visade sig vara ett bra vad. Men jag tycker inte att Blackburns insats ska ses som reaktion på cupsemin, inte heller brast deras motivation. Matchen innehåll hög kvalitet från båda lagen. Kryss hade varit mest "rättvist" men West Ham vann tillslut på en boll ej över linjen. Bra spel dock. Faktum är att jag efter mycket betänketid hittade en gardering på tvåan på Stryktipset. Tråkigt nog använder Stryktipset bara någon halv proocent (om äns det) av min spelbudget. Och i övrigt vågade jag inte spela tvåan...

*Middlesbrough - Manchester City
Här skäms jag. Här är det helt klart att jag tänkte fel. Enligt de rapporter jag läst var Middlesbr. ruskigt bleka i denna match. Och det är inte så vanligt att jag gör sådana här misstag. Men förhoppningsvis kan man lära något av att diskutera med en f.d bookmaker. Jag kan här passa på att förklara att jag vanligtvis inte brukar förringa motivationsfaktorn även om man kan tro det av ovanstående. Om jag gjorde det vore jag korkad. Men den tenderar att överdrivas emellanåt. Här är det dock klart att motivationen spelade en avgörande roll vilket Southgate håller med om. Sen att Middlesbr. hemmaform var toppad kan stämma - om man bara räknar ligamatcherna. Kanske missade jag helheten. Bra spel. Som tur är missade jag ett toppresultat på tipset tack vare den här missen vilket förhoppningsvis leder till att det inte upprepas.

*Plymouth - Crystal Palace
Här vill jag delvis ha rätt även om matchen verkar ha varit förhållandevis jämn. Jag vidhåller att jag rankar Plymouth som ett av Championships mest stabila lag.

Over and out.