02 december 2007

EM 2008

Då var EM 2008 färdiglottat och jag snabbanalyserar alla grupper, så som det känns idag.

Grupp A
Schweiz
Tjeckien
Portugal
Turkiet

Svagaste gruppen på pappret. Tjeckien klara favoriter. Portugal bör komma 2:a. Turkarna är inte så bra längre och Schweiz är tillsammans med Österrike EM:s svagaste lag.
Tips: Tjeckien - Portugal


Grupp B:
Österrike
Kroatien
Tyskland
Polen

förutom svaga Österrike så är detta en tuff grupp. Polen underskattas av många men jag tror de mycket väl är på väg mot en ny storhetstid. Avgörande matchen i gruppen är Kroatien - Tyskland i sista omången (tur förresten att Tyskarna inte möter Österike i sista matchen, då hade vi haft läggmatch igen). Kroaterna känns hetare än Tyskland i dagens läge.
Tips: Polen - Kroatien


Grupp C:
Holland
Italien
Rumänien
Frankrike

Jämn grupp. Alla 4 lagen är lika bra just nu. Italien brukar vara mästare att få till rätt resultat och gå vidare. frankrike känns på pappret som sämsta laget, de hade väldig tur som gick vidare öht. Holland var sämre än Rumänien i kvalet men tilL EM lär de vara bättre. Mycket svårlöst grupp och jag chansar på att "storlagen" spelar bort varandra.
Tips: Italien - Rumänien


Grupp D:
Grekland
Sverige
Spanien
Ryssland

Sveriges lycka är den ordning vi möter lagen. Grekerna är gruppens klart sämsta lag. Ofattbart att de vann EM senast. Spanien lyckas aldrig i slutspel och har ofta svårt utanför Spanien öht. Sverige slog dem hemma i kvlaet och ska inte vara rädda för dem. Att möta Spanien sist är bra.
Ryssland tror jag mycket på i EM, de spelar en underhållande fotboll och har en mycket bra förbundskapten som vet hur man lotsar lag till framgångar.
Tips: Ryssland - Sverige (lite tippat med hjärtat)


Vilka som vinner EM?
Just nu skulle jag satsa på Ryssland då de ger 34,00 just nu. Jag får återkomma då alla bookies släppt sina vinnarodds.




Reservation för att jag ändrar mig under det halvår som är kvar. Mycket avgörs på skador mm i trupperna.

2 kommentarer:

Anonym sa...

"Att möta Spanien sist är bra."

Vi möter Ryssland sist i gruppen.

Anonym sa...

Tycker inte alls Frankrike hade vare sig tur i kvalet eller har ett dålig lag på pappret. Räkna aldrig ut Frankrike, det är lag med bra mix av gamla etablerade och unga hungriga.

Spanien har ett lag som ska kunna vinna EM med ett ruggigt starkt mittfält. Man har mycket sparkapital i Fabregas som inte kommit igång i landslaget och när han väl kommer igång kan det bli riktigt rolig sommar för spanjorerna.