28 februari 2009

Lördagens bästa spel

MELBOURNE VANN!! 1-0

Egentligen inte rättvist men en vinst är en vinst. I 9:e minuten fick Adelaide en spelare utvisad. Ett helt felaktigt beslut som kunde avgjort matchen. Melbourne gjorde då det vanliga felet hos lag som tidigt blir en man mer. Man öste på utan struktur och i halvtid kändes det som om de skulle misslyckas. Drygt 10 minuter in i andra kom dock 1-0. Detta efter att Adelaide inledde andra halvlek bäst. I 65:e fick Melbourne en man utvisad (varför förstod ingen egentligen) och efter det blev hemmalaget mer försiktigt och Adelaide kunde mycket väl fått in en välfrötjänt kvittering.

Idag inleder jag med topptipset och sedan har jag ett par spel i övrigt.


Topptipset:

1. Middlesborough - Liverpool 13-32-55
Boro har 2-4-0 på de 6 senaste hemma mot Liverpool och bara två hemmaförluster inbördes sedan 1993. Boro vann mot WH i cupen men i ligan är man utan seger sedan 9/11. Idag får man tillbaka långtidsskadade anfallaren Aliadiere. Liverpool slog Real Madrid i CL i veckan men ligan verkar körd efter för många poängtapp hemma. Idag saknas Torres och ev. Gerrard. Liverpool har ofta svårt efter bortamatcher i Europa och då statistiken talar så enormt till Boros fördel så helgarderar jag denna match.


2. Arsenal - Fulham 63-29-8
Arsenal vann mot Roma i CL i veckan men har idag fortsatt mängder av skador; Eduardo, Walcott, Rosicky, Silvestre, Adebayor och Fabregas saknas allihop. Fulham får tillbaka anfallaren Johnson som missade cupvinsten mot Swansea pga skada. Fredrik Stoor spelar från start.
Det var länge sedan Arsenal förlorade och i de 5 senaste har man hållit nollan. Man kryssar ofta dock och Fulham kan mycket väl klara 0-0 trots att de är ett svagt bortalag. 1X känns som det räcker.

3. Chelsea - Wigan 79-17-4
Wigan saknar Mido och Valencia samt troligen Koumas. Det gör denna uppgift ännu svårare och ett Chelsea som börjar hitta formen igen vinner med ett par mål. Säker 1:A

4. Burnley - Sheffield W 56-30-14
Burnley har häng på kvalplats medan SW ligger lite i ingenmansland. 12 matcher kvar och 8 poäng till kval, Kanske låter överkomligt men med många bra lag ovanför dem så känns det som om SW snart är över. Inga större problem i lagen. Burnley har 6 raka utan förlust men har kryssat en del och näst senast hade man tur som ens fick poäng hemma mot Coventry. 1X känns bra.

5. Norwich - Coventry 40-34-26
Fel favorit IMO. Coventry slog ut Blackburn i cupen och har innan dess hemmaslagit Brum och Wolves. Man får bl.a. tillbaka kaptenen Dann idag.
Norwich ligger på nedflyttningsplats och har 6 raka utan vinst. Inga större skadeproblem men jag kan ändå inte se varför de är favoriter. Här skulle man kunna helgardera men då jag behöver min sista helgardering senare så tar jag bara X2.

6. Preston - Ipswich 47-31-22
Preston förlorade mot S´oton senast och har nu bara en seger på de 6 senaste. Idag får man tillbaka ett par spelare, bl.a. Mellor. Ipswich gjorde en riktigt bra match då de slog QPR på bortaplan senast. Thatcher saknas i defensiven idag.
Här är det helöppet. Ipswichs fina seger mot QPR senast gör att jag måste ha med gardering på dem så det blir helgardring.

7. Southampton - Cardiff 32-34-34
S´oton gör inga ändringar från segermatchen mot Preston senast. Cardiff har en lång skadelista och Chopra och Bothroyd (nästbästa och tredjebästa målskyttarna) saknas troligen bl.a. Jag chansar lite som singelstreckar


8. Watford - Crystal P 53-29-18
Mer öppen match än streckningen och jag skulle vilja helgardera men har ingen kvar så 1X får räcka. CP:s form är svag men Watford är inte så bra i år.


Systemet 144 rader:

1X2
1X
1
1X
X2
1X2
1
1X

------------------------------------------

Blogger är skit ibland och jag måste lära mig att skriva allt jag vill skriva i word och sedan lägga in här. För återigen gick det inte att spara efter jag skrivit om 4 matcher jag rekommenderar spel på. Så allt försvann. Jag skriver nu bara tipsen och kommer som sagt skriva på annat håll först i framtiden så jag har kopia då Blogger strular igen.


Chelsea - Wigan 1(-1)
Morecambe - Wycombe 1
Exeter - Darlington 1
St Johnston - Dundee 2

Inga kommentarer: