07 augusti 2007

Championship

Championship är som vanligt den svåraste divisionen att tippa. Här växlar formkurvorna rejält under säsongen och alltid är dte något lag som överraskar stort.

Som vinnar- och uppflyttningstips spelar jag med två "skrällar".
Wolves och West Brom är nog de bästa lagen i Championship, iaf på pappret. Dock sviker dessa lag ofta för mycket för att de ska vara intressanta spelmässigt. favoriter är Charlton och det förstår jag inte. Jag tror de t.o.m. får svårt att nå kvalplatserna.
Leicester är ett lag som jag tror kommer kriga i toppen under säsongen. De hamnade långt ner i år men verkar ha en klart bättre trupp i år. Ipswich är mitt andra "skrällspel" då de är tippade alldeles för lågt. De är ofta ojämna men kan vinna mot alla lag och i en tät serie som detta förväntas bli är Ipswich det roligaste spelet IMO.
Det finns 10-talet lag som kan ta sig till premier League nästa säsong vilket gör att jag bara satsar småpengar i denna division och hoppsa lite på turen.

Följande är mina främsta uppflyttningskandidater:
Ipswich, leicester, Wolves, West Brom, Stoke, Sheffield u, Sheffield W.


Att tippa nedflytntingslag känns enklare. IMO är Blackpool (som kvalade sig upp) det överlägset sämsta laget och de komemr få enormt svårt att komma ur botten 3 under hela säsongen och blir därför mitt stora spel i Championship denna säsong. Laget har inte förstärkt tillräckligt och verkar alldeles för tunna för Championship. Nykomlingen Bristol City tror jag däremot kan etablra sig som ett lag i näst högsta serien och stanna där flera år. Scunthorpe är jag inte riktigt säker på var vi har men deras trupp är också tunn. Bland övriga lag hållerjag med expertisen om att barnsley får det tufft. Jag trodde de skulle åka ur redan ifjol men de klarade sig kvar pga att det var flera lag som var rititgt usla förra säsongen. Ett annat lag som kan vara värt en liten slant på som nedflyttningskandidat är Plymouth, som jag inte tror ett dugg på i år.

Främsta nedflyttningskandidater:
Blackpool, Barnsley, Scunthorpe


Långtidsspel i The Championship:
Segrare och att vinna promotion: Ipswich (24,00/10,00), Leicester (13,00/5,50)
Nedflyttning (Botten 3): Blackpool (3,50)

I H2H-spelet hittar jag bara två intressanta spel.
Blackpool - Bristol C 2-1,83
Norwich - Ipswich 2-2,00

4 kommentarer:

Anonym sa...

Sheffield United lär ha den bästa truppen, men dessa tror du inte särskilt mycket på?

Anonym sa...

Du borde nog ha haft med Colchester bland dina kandidater att åka ur. Dom har tappat sina bästa målskyttar ( Cureton 23 mål, Iwelumo 18 mål) och sin bäste back och har inte värvat speciellt tunga namn. Dessutom gör dom sitt tuffa andra år i serien.

Med tanke på hur läget är i Sheffield W tycker jag att ett intressantare spel är att tippa dom ur. Inga pengar, bråk mellan ägare och fans, man har tappat sin bäste målskytt och talangen Brunt vill inte skriva nytt kontrakt.

Unknown sa...

Ser att flera engelska "experter" tippar att Colchester åker ur. Kanske har jag övervärderat dem som inte har med dem i botten 3. Men det ska mycket till om de ska komma efter Blackpool och Barnsley som redan vid jul kommer vara långt efter.

Ang. Sheffieldlagen är de svårtippade. jag är inte ensam om att ranka ner Sheffield U till en kvalplats som bäst, sett till oddsen.

Som sagt så är Championship enormt öppet och jag chansar ju en hel del med mina serievinnartips.

Mårten sa...

Apropå Colchester; Jag får förlit amig på gamle Teddy Sheringham att klara laget från nedflyttning :)