07 augusti 2007

League 1

I år finns det ett lag som är klara favoriter att vinna League 1 och jag kan inte göra annat än att hålla med expertisen.
Nottingham borde tagit steget upp ifjol men brände i kvalet mot Yeovil. Efter 2-0 borta såg det ut som en enkel väg till kvalfinalen men i returmatchen på hemmaplan tappade man ett stabilt 1-1 läge till 1-3 i matchens 8 sista minuter och i förlängningen förlorade man. Enormt svagt och en av säsongens stora skrällar IMO. I år blir det dóck uppflyttning till Championship och trolig vinst i League 1. Det är sämre klas spå topplagen i år då de nedflyttade från Championship alla är lag som kan få det svårt i denna lägre serie.
Efter Nottingham är det öppet om vilka som kommer 2:a. Swansea, Carlisle och Oldham tror jag är de tre som i första hand gör upp om den platsen.

Mina uppflyttningstips:
Seriesegrare: Nottingham
Lag som gör upp om andraplatsen och kvalplatserna: Swansea, Carlisle, Oldham, Luton, Millwall, Doncaster.


Nedflyttning är inte mycket lättare att tippa. Av de nyuppflyttade så tror jag Swindon får det tuffast. Hartlepool, Walsall och även kvalvinnarna Bristol R känns väl förberedda för league 1 och kan alla hålla sig kvar.
fd. topplaget Leeds når snart slutet som klubb och jag tror ganska mycket på att de hamnar i botten 3 och åker ner ytterligare en division. man startar säsongen med -15 poäng pga deras ekonomiska bekymmer och om det inte ändrar sig åker de ut.
Leyton orient och Brighton är ytterligare två lag som jag tror får svårt. De var inte bra ifjol och ser svagare ut i år.

Ska jag välja 3 nedflytntingslag blir det:
Swindon, Leeds, Leyton Orient


Lite färre spel i denna division att rekommendera. Jag försöker mig på 2 långtidsspel (använder WH:s odds igen. Inte för att de är högst utan för att de har alla spel jag vill göra och min värdering bygger på deras odds. Hittar ni högre är det ju bara bra, lägre kan vara ointressanta.)

Långtidsspel:
Seriesegrare: Nottingham (4,00)
Nedflyttning (botten 3): Swindon (4,50), Leeds (3,50)
OBS!! Leedsspelet baseras på (liksom oddsen) att Leeds verkligen startar med -15 poäng. Ändras det innan helgen kommer oddsen att öka.



I H2H-spelet om bästa placeringen testar jag följande 3 spel:
Yeovil - Carlisle 2-1,83
Oldham - Southend 1-1,80
Walsall - Northampton 1-1,90

Inga kommentarer: