08 augusti 2007

Premier League

Premier League är nog den mest sönderanalyserade serien i världen. Även bookies kan PL väldigt bra och det är ofta svårt att hitta bra odds, både då det gäller långtidsodds och matchodds. Det är därför jag sällan ger tips på serien, och det är därför jag inte kan rekommendera så många längtidsspel heller.


Vi börjar med nedflyttningsstriden, och det blir verkligen en strid IMO. I år anser jag PL vara snäppet sämre än de senaste åren och det kan komma att skrälla då det gäller vilka lag som hamnar i botten.
Derby är seriens svagaste lag och att tippa dem i botten 3 är enkelt. Oddset på dem är dock ointressant då det gäller långtidsspel, 1,50 är ospelbart. Även att tippa dem sist kan vara vanskligt då fler lag kan vara avhängda tidigt.
Av de tre nykomlingarna tror jag birmingham lyckas bäst. Det känns som de värvat bra och jag tror att man hade klarat sig även förra året i PL med det lag man hade då.
Sunderland däremot kan få problem och kan vara ett av lagen som följer Derby ner till Championship igen. Jag är definitivt inte imponerad av de värvningar man gjort. troligen måste laget förstärkas mer då transferfönstret öppnar i vinter igen om man ska ha chans att hålla sig kvar.
Om Fulham fortsätter vara så bortasvaga som de var i fjol och förfjol (1 bortavinst/säsong) så åker man ut. Fulham har gjort en del intresanta värvningar och det finns en chans att man blir vassare även på bortaplan men något fattas i laget och det blir troligen en tuff säsong igen.
Av de lag som ger högre odds då det gäller nedflyttning tror jag att Reading och Bolton får svårare än tippat. Reading har gjort få värvningar och kommer inte kunna upprepa fjolårets åttondeplats. Andra året i PL är ofta tuffare än då lagen direkt kommit upp. Titta på Wigan som kom 10:a som nykomlingar för två säsonger sedan och senast höll sig kvar på målskillnad.
Bolton har ofta skrällt mot topplag men denna säsong känns det inte som man värvat sig bättre och jag tror de hamnar långt från platserna som ger spel i Europa.

Av dessa lag tror jag det är störst risk att dessa åker ur:
Derby, Sunderland, Fulham


Toppstriden står i år troligen igen mellan man U och Chelsea. Man U hade en flytsäsong ifjol då man hade skadetur och tur på annat sätt (både egna matcher och skador och hur andra lag drabbades). Det har varit mycket snack om Tevez i sommar men jag tror han blir säsongens flopp även värvningen av Owen Hargreaves tror jag blir misslyckad.
Chelsea har inte heller gjort de riktiga toppvärvningarna (iaf inte på pappret) men känns IMO starkare än Man U och får mitt självklara vinnartips.
Oddsen på dessa två är lite för låga för att vara kul långtidsspel, såtillvida ni inte anser att det enbart står mellan dessa två. Båda ger ju över 2 i odds.
Liverpool är det av topplagen som gjort bästa värvningarna och jag har en känsla av att Torres blir årets succé i PL. Det måste han bli om Liverpool ska ha chans på guldet.
Till skillnad från Chelsea och Man U så har Liverpool ofta det svårt och tappar poäng i "säkra" matcher och det gör att jag inte tippar dem seriesegrare i år. Fungerar laget med nyförvärven bra så tror jag däremot att man är redo att strida om guldet nästa år.
Dock så kommer det bli jämnare i topp 3 denna säsong.
Arsenal tror jag inte ett dugg på. Framförallt har man inte värvat någon tillräckligt bra ersättare för Henry. Det finns en klar risk att Arsenal hamnar utanför CL-platserna i år. Främst är det Tottenham och Newcastle de komemr strida om fjärdeplatsen med, men även Aston Villa kan knipa den.


Här följer mitt tips till sluttabell. Strecken emellan vissa lag indikerar var jag tror det blir större poängglapp och inom varje "grupp" kan placeringarna skifta.

1. Chelsea
2. Man U
3. Liverpool
----------------
4. Tottenham
5. Arsenal
6. Newcastle
7. Aston Villa
---------------
8. Blackburn
9. Portsmouth
10. Man C
----------------
11. West Ham
12. Everton
13. Wigan
14. Brum
15. Boro
----------------
16. Bolton
17. Reading
18. Fulham
19. Sunderland
20. Derby



Mina tips på långtidsspel blir få:

Nedflyttning: Sunderland (4,50)

H2H-spel om bästa placering:
Blackburn - Sunderland 1-1,66
Everton - Aston V 2-1,80

Vinnare utan "Big 4":
Tottenham (2,37)
Aston V (9,00)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Tottenham tippas år efter år att ligga i toppen men de kan ju inte komma någon annanstans än i mitten.
Det har de ju gjort de senaste 25 åren minst...

Ge mig 1,05 i odds på det och jag tar ett banklån och spelar på en mittenplacering:)

De är helt omöjliga att spela på eller mot. Brukar däremot kolla om de någon gång ligger lite under eller över mitten i tabellen, då vet man att de kommer att antingen vinna eller förlora så att de åter hamnar i mitten. Lagen om Tottenhamjämvikten kallar jag det...

Jag är glad att jag inte håller på dem, vore inte så spännande. Som att satsa 10 kronor i en räntefond.

Anonym sa...

Ja jävlar vilken tur Man U hade med skador! Neville, Vidic, Ferdinand, Silvestre, Saha, Park skadade samtidigt, plus att O´Shea och Van der Sar var småskadade.

Sen vet jag inte hur du resonerar när du tror att Tavez kommer att floppa men Torres göra succe. Tevez har iaf gjort en säsong i PL, och vet vad det innebär, vilket Torres inte har.

Vilka har Birmingham värvat som är så bra? Ett gäng medelmåttor som knappast kommer att lyfta laget nämnvärt. Att man dessutom har en rätt kass manager talar inte direkt till deras fördel.

Anonym sa...

Det finns inga som blir så sura som United-fans då nån dissar deras lag. Det slår aldrig fel. hehe.

Stoffe hr både rätt & fel om mitt Spurs. Vi har faktiskt komit femma de 2 senaste säsongerna. Tyvär blir vi inte bättre i år heller.