06 augusti 2007

League 2

Jag ska som sagt försöka analysera de 4 engelska divisionerna och rekommendera en del långtidsspel åt er. Självklart börjar jag bakifrån med League 2.


Återigen är Peterborough favoriter. Likadant har det varit de 2 åren man spelat i League 2 efter nedflyttningen 2005. Men Posh har svikit båda åren och inte hamnat bättre än på plats 9 och 10. Laget ser inte bättre ut i år och jag tror inte Posh kommer topp 2 denna säsong.
Mina favoriter till serievinst är MK Dons (fd Wimbledon). Man avslutade fjolårssäsongen riktigt bra och missade direktuppflyttning med 1 poäng. Därefter misslyckades man i kvalet mot Shrewsbury. I serien var Shrewsbury 13 poäng efter MK dons och efter 0-0 borta så trodde vi alla att MK dons skulle gå upp via en enkel hemmaseger. Men man förlorade överraskanade med 1-2 och får harva i lägsta ligan ett år till. Denna säsong har man värvat bra och framförallt så har man en ny manager som jag tror lyfter laget. Fd storspelaren Paul Ince var manager i Macclesfield ifjol. Då han tog över låg de sist, 7 poäng efter laget ovanför. Ingen tvekan om att det var Ince som lyfte laget så att man klarade sig kvar i League 2. Numera är paul Ince manager i Mk Dons och jag tvekar inte då jag utnämner dem till mina seriefavoriter.

I övrigt är det svårt att sia om topplagen, av de nedflyttade lagen (Rotherham, Chesterfield, Bradford och Berentford) så tror jag enbart att Chesterfield kan blanda sig i striden om direktuppflyttning. De känns för bra för denna division.

Se även upp lite för Lincoln som kan överraska många i år.


Mina uppflyttningstips:
Direkt uppflyttning: Mk Dons, Chesterfield
Kvalplatser (slumpad ordning): Peterborough, Wycombe, Lincoln, Darlington



Sedan tar vi nedflyttningen. WH har odds på botten 3, trots att det enbart är 2 lag som åker ur.
Nykomlingarna nerifrån, Dagenham och Morecombe, tror jag båda kan klara sig hyfsat och bör undvika nedflyttning igen.
Jag har tre kandidater till nedflyttning:
Bury - Svagaste hemmalaget i League 2 två år i rad. Man har klarat sig kvar med enbart 3 poängs marginal båda dessa år. I år känns det helt klart som dera tur är över och de åker ur.
Accrington - Höll sig kvar som nykomlingar från conference förra säsongen pga sin hemmastyrka. Andra säsongen är alltid tuffare och nu har de andra seplat hos dem en gång och hemmaplansfavören har minskat. Truppen ser tunn ut och det blir Conferencespel nästa säsong.
Macclesfield - Som sagt tidigare så var det "inceeffekten" som höll dem kvar ifjol. Får tufft denna säsong med tunnare trupp och svgare ledning.


Till slut kommer mina bästa långtidsspelstips (oddsen är från WH och det finns säkert bättre odds för den som letar)

Seriesegrare: MK Dons (8,00)
Uppflyttning: MK Dons (2,75)
Nedflyttning (botten 3): Accrington (4.33), Bury (4.33)


William Hill har även parat ihop lag där man spelar på vilket som slutar högst i tabellen och där kan följande 5 spel göras.

Chesterfield - Rotherham 1-1,66
Morecambe - Bury 1-2,00
Notts co - Lincoln 2-2,00
Posh - MK dons 2-2,37
Wycombe - brentford 1-1,80

Inga kommentarer: