22 november 2009

Söndagens spel

Topptipset ser lite lurigt ut idag. Finns en del favoriter som inte säkert vinner och jag hoppas att garderingarna sitter rätt.

1 Stoke - Portsmouth 48-31-25
Här skulle jag vilja helgardera. Men jag har valt två andra matcher. Men de som tippar system med fler helgarderingar bör välja denna som en av dem. stoke saknar bl.a. sin kapten Faye, som är avstängd. Pompey har flera tveksamma och spelar ingen av dem så ska Stoke inte förlora. Jag får nöja mig med 1X.

2. Tottenham - Wigan 66-22-12
Spurs spelar inte så bra som resultaten ger sken om. Här kan det skrälla. Lennon är tillbaka i Spurs men viktiga King saknas fortfarande. Wigan har inga större bekymmer. Krysset kanske blir överflödigt här då det är 12 matcher sedan Spurs kryssade hemma och 12 matcher sedan Wigan spelade oavgjort borta. Men jag helgarerar. Wigan är bäst mot topplag. Faktum är att medan man har ligans sämsta totala resultat mot lag i undre halvan av tabellen så är det bara 2 lag som har bättre statistik mot lag på övre halvan. 1X2

3. Juventus - Udinese 70-20-10
Juve är lite stora favoriter men jag ser inte hur de ska förlora. Udinese är svaga borta och saknar många spelare, bl.a. skytteligaledaren Di Natale, som är avstängd, och spelare som pasquale, Sanchez, Obodo mfl. Juves stora skadebekymmer kan vara Diego som är osäker till spel. Juve har en viktig bortamatch mot Bordeaux i CL på onsdag men man vilar inga spelare pga det, snarare är det så att managern vill att alla ska vara i spelform efter landslagsuppehållet. Säker 1:a

4. Milan - Cagliari 66-23-11
2 lag som går riktigt bra för tillfället. Cagliari t.ex. har 4 raka segrar. Milan har viktig match mot Marseille på onsdag i CL. Vinst där och man är vidare till nästa omgång. Nesta saknas pga avstängning. Cagliari saknar viktiga Cossu. Milan brukar vinna hemmamötena mot Cagliari och jag ser inga skäl till varför de inte ska göra det idag heller. Inte lika säker som Juve men ändå tillräckligt säker för att 1:an ska lämnas ogarderad.

5. Napoli - Lazio 47-31-22
Napolis fina form med vinst mot Juve bl.a. gör att många kommer förlita sig på dem idag. Men jag varnar för Lazio, som inte har förlorat här de senaste 5 säsongerna och väljer att helgardera. Inga större bekymmer i Napoli medan Lazio fortsatt har en del på skadelistan. Trots detta tror jag att Lazio kan vinna. 1X2

6. Malaga - Zaragoza 38-33-29
9 matcher utan vinst för malaga men här tror jag inte de förlorar. Zaragoza är riktigt svaga på bortaplan och saknar en del spelare. 1X räcker.

7. Osasuna -Valencia 26-32-42
Inga större bekymmer i lagen. Osasuna är starka hemma men Valencia har spelat riktigt bra borta. En helgardering vore kanske inte fel här men jag tror inte Valencia förlorar. Troligen en målsnål match som vanligt mellan dessa. X2

8. Villareal - Valladolid 65-23-12
Nära ett singelstreck men jag garderar med X. En del småskador i lagen men inget som påverkar utgången. Villareal ska vinna då man är det bättre laget men jag litar inte riktigt på dem. 1X


System 144 rader:
1X
1X2
1
1
1X2
1X
X2
1X


-----------------------------------------------------------

Övriga spel

Murray - Del Potro 2
Efter US Open vinsten har Del Potro spelat sparsamt. Han hade först lite utmattningskänning och därefter problem med handleden. Men det ska enl. uppgift vara bra nu och i grunden är han bättre än Murray. Murray kanske är den vassare på detta underlag dock och är rättmätig favorit, om än lite stor sådan. 3,20 för högt på DP och måste testas.

Dundee U - Celtic 1
Definitivt ingen given Celticvinst. Hibs och DU har närmat sig Glasgowlagen men behöver bli lite mer stabila för att kunna slåss i topp 2. Vissa enstaka matcher kan de vinna mot lagen iaf och här tror jag det sker. DU har bara förlorat 1 ligamtch och släpper in få mål. Celtic saknar ett par spelare och här är oddsen på 1X bra också men 4,00 på hemmasegern lockar mig mest.

1 kommentar:

Christopher@promotionab.com sa...

Håller med i stor del av din topptips rad.

Men är osäker på både Tottenham och Juventus, Wigan känns heta och Udi känns som dom brukar vara bra mot bra lag.

Tror på skrällomgång och hög utdelning. Eller precis tvärtom.

Spelar följande på stora raden:

1x
1x
12
1x
1x2
1x2
x2
1

Chansar på Villareal, Tror dom börjar vända sin dåliga trend nu.
Spelar dom som säker.