06 juni 2007

EM-kval Onsdag

Idag då vi har den löjliga och onödiga nationaldagen så kan vi iaf njuta av fotboll hela dagen. I EM-kvalet har jag inte hittat några riktigt bra drag i de matcher som spelas. Jag är lite sugen på 1X på Lettland mot Danmark. Danskarna är revanschsugna och måste vinna alla matcher de har kvar och hoppas på en hel del tur i andra matcher för att kunna gå till EM (om Sverige får vinsten senast vill säga, vilket de ju ska). Men det kan bli övertändning och även om Lettland misslyckats i kvalet hittills så vet vi att de aldrig är ofarliga.

Men de spel jag gör idag blir istället på "fantasy" eller "mythical" matcher. D.v.s att bookies parar ihop 2 lag och sedan spelar man på vilket lag som gör mest mål i sin respektive match.

Jag har främst tittat på vad Unibet bjuder på då det gäller detta och har funnit 3 spel.

Norge - Finland 1-1,70
Norge möter Ungern på hemmaplan och bör vinan med ett par mål. Man jagar EM-platsen bakom Turkiet och Grekland och måste vinna här. Senast slog man Malta med 4-0 och även om Ungern är bättre än Malta så är man inte bra just nu. Norge komemr att vinna och jag tror det räcker med 2 mål för att vinna denna fantasymatch mot FInland.
Finnarna har en svår match mot Belgian. Inget av lagen är särskilt bra och jag tror på en målsnål, tillknäppt match. Finnarna började kvalet bra med en skrällseger i Polen men har sedan dess haft svårt mot de flesta. Enda hemmasegern hittills kom mot svaga Armenien. Jag tror inte Finland gör mer än max 1 mål och därmed vinner Norge denna Fantasymatch.


Sverige - England 1-2,15
Sverige tar ju emot Island, ett lag som verkligen varit usla i detta kval. Island hade ett par år då man var svåra för alla men nu verkar den perioden vara över. Enda segern kom i första matchen borta mot Nordirland men sedan dess har det gått utför (och Nordirland har, som vi sett, blivit bätte) och 1-1 hemma mot Liechtenstein visar bara hur dåliga Island är. Jag tror att Sverige utan problem slår in 3 mål idag. Elmander saknas men så som Sverige spelade i första halvlek i Danmark så lovar detgott inför denna match. Det kan mycket väl bli 4,5-0 i denna match om svenskarna står på i 90 minuter.
England åker till Estland, som ännu inte gjort mål i kvalet. England har ett prekärt läge i gruppen och tre poäng prioriteras framför storvinst. Även om Estland inte gjot mål i gruppen så har man bara 0-5 i målskillnad på 4 hemmamatcher och då har man mött både Kroatien, Ryssland och Israel, varav Ryssarna var de enda som gjorde 2 mål. England idag är inte bättre än de lagen och gör även de max 2 mål. Så denna fantasymatch tror jag Sverige vinne renkelt till bra odds.


Grekland - Ryssland 1-1,30
Grekland spelar hemma mot svaga Moldavien. Ryssland spelar borta mot svåra Kroatien. Grekerna kommer gör många mål medan Ryssarna max gör 1 mål. Enkel seger till grekland här alltså!



Dagens bästa spel är dock i en match som Bet365 erbjuder (de kallas Mythical os dem, inte fantasy)

England - Skottland 2-1,90
England har jag berättat om ovan. Max 2 mål är mitt tips.
Skottland åker till färöarna. Man vann hemma med 6-0 efter 5-0 i halvtid och bör vinna enkelt igen. Skottarna gör inte ofta många mål på bortaplan och Färöarna kan hålla tätt på hemmaplan. Men börjar målen komma så trillar de in rejält. Georgien vann här med 6-0 och kan de så kan Skottland. Jag tippar på minst 4 mål för skottarna och då vinenr de denna mythical match enkelt!

Inga kommentarer: