07 juni 2007

Lite terminologi

Jag har tidigare fått frågan om de uttryck jag använder i mina analyser och tänkte ge er lite förklaringar. Jag spelar ju mycket på hundar och hästar i England och använder då kanske konstiga uttryck etc. ibland.


SP - Starting Price. Det odds man får om man inte spelar till fast odds.


Eachway - Vinnare/Plats. Hos de flesta bookies kan man inte spela platsspel men väl vinnare/plats. Det innebär detsamma som i Sverige. För att veta vad en häst ger på plats så tittar man vad bookien ger för platskriterier. På hundar är det nästan alltid 1/4 odds på platserna 1 och 2. På hästar är det antingen 1/4 odds eller 1/5 odds. detta varierar pga antal startande hästar, vilket även kan påverka antal platser. Ibland är det nämligen fler än 3 platser (elelr färre också iofs).
1/4 eller 1/5 odds får man fram genom att dela oddset på det sätt det presenteras i England (samt Australien etc.). 4/1 i odds är detsamma som 5,00 t.ex. Ger då plats 1/4 av oddset så blir 4/1 x 1/4 = 1/1 = 2,00 i plats.
När det är så enkla siffror är dte enkelt att räkna ut. men jag använder mig oftast av denna sida:
http://www.bettingmad.com/poundreturns.asp istället. Gå in i tabellen och titta vilket vinnarodds ni har så får ni fram vad ni vinner om ni spelar. Läs på den sidan så förstår ni hur den funkar.


Första böj, andra böj etc. - Min egen terminologi för kurvorna i ett greyhoundlopp. Det använder jag för att det ska samstämma med hur man säger i England. Varje kurva består av 2 böjar. Ingången i första kurvan är första böj och utgångsdelen är andra böj. Därför blir det 4 böjar på ett varv. I sverige tror jag man kallar det 2 kurvor. I Engelska resultattabeller är det som jag skriver.

Forecast - Komb. Tippa vilka som kommer 1:a och 2:a i ett lopp. Förkortas ibland F/C. Ej självvändande.

Tricast - Trio. Tippa 1:an, 2:an och 3:an i rät ordning. Förkortas ibland T/C.

Förtidsodds - är väl inga konstigheter. Men tänk på att ni hos de flesta bookies måste välja om ni vill spela till det erbjudna oddset eller om ni väljer SP.

Även bookies förkortar jag gärna:

WH = William Hill
Lads = Ladbrokes
VC = Victor Chandler
etc. men det är inga konstigheter.

Säkert har jag och komemr jag använda andra uttryck som är lite ovanligare i den svenska spelterminologin. men då försöker jag förklara dem i de inläggen de dyker upp. har ni frågor så tveka inte att ställa dem :)

Inga kommentarer: