23 maj 2009

Lördagens bästa spel

Idag blir det Topptips och ett par spel till.

Topptipset ser ganska lätt ut och jag chansar lite i ett par matcher. Bara en match idag och jag förstår inte varför Gaismatchen är med på dagens kupong istf. söndagens.


1. Hammarby - Halmstad 39-32-29
Mycket snack om allt strul i Bajen men två raka 1-0 vinster visar att de fortfarande spelar bra fotboll. Halmstad var gång ett tag kändes det men nu är de återigen så värdelösa som de oftast, tyvärr, är. 0-9 på senaste 3, inkl. en cupmatch mot ett Örebro som ställde över folk. Jag tror inte man har en chans idag och Bajen vinner igen med uddamålet. Säker 1:a

2. Gais - Kalmar 23-32-45
Gais vann tidigt under säsongen 2 st. derbymatcher men har sedan dess inga vinster alls. KFF inledde svagt men har kommit igång. Man ska dock veta att de inte är så bra så de ska höra hemma i toppen av tabellen. Helgardering känns som bästa lösningen.

3. Aston V - Newcastle 43-29-28
Newcastle har motivationen men har de kunnandet att vinna här? AV har lovat att spela med starkaste lag och går ut med att man vill hamna 5:a i tabellen. Young spelar troligen trots att han varit skadad i veckan. Newcastle saknar folk och spelar inte bra. Smith är tillbaka men han har passerat bäst-före-datumet, precis som de flesta i Newcastle. På ett sätt tror jag det blir bra för klubben om de åker ur (vilket jag tror) för då kan de bygga ett nytt lag och släppa alla dyra föredettingar de har i truppen. AV kommer inte, liksom inget annat lag (förutom ev. Man U) att vilja vara ett lag som lägger sig och därmed hjälper ett annat lag. Säker 1:a

4. Blackburn - West Brom 74-17-9
Svårtippad match mellan 2 lag som inte har något att spela för. WB får tillbaka en del spelare och trots att man åkt ut finns det en vilja att vinna. Vinst kan göra att man inte hamnar sist i tabellen och trots bara en bortavinst så tror jag de skräller här. Jag chansar lite för pengarnas skull då jag spelar X2.

5. Hull - Man U 25-28-47
Man U vilar alla stjärnor. In kommer en del hungriga spelare som vill visa upp sig men frågan är om de verkligen kan spela tillräckligt bra för att slå ett desperat Hull. Hull måste gå för vinst då både Boro och Newcastle jagar bakifrån. Jag helgarderar då jag är osäker på hur Man U:s lag ser ut och spelar.

6. Liverpool - Tottenham 75-17-8
Liverpool är toligen klara 2:orChelsea måste ta in 5 mål (egentligen 6 då de gjort färre) och 3 poäng. Liverpool är enda laget som är obesegrat på hemmaplan och vill så förbli. Hyypiä spelar sin sista match för klubben (464 matcher) och det blir ett farväl till honom idag. Spurs saknar en hel del spelare som vanligt men har en chans att nå Europa League och kommer gå för seger. Man har slagit Liverpool 2 ggr denna säsong men på Anfield har man genom alla år haft det tufft. Bara 7 vinster på över 70 matcher här. Liverpool är bättre och ska vinna men Spurs vet hur man slår dem och har en chans på Europa om Fulham förlorar. Jag chansar med 1X men helgardering kan löna sig.

7. Sunderland - Chelsea 15-24-61
Mycket av Sunderlands vilja beror på hur det går för lagen under dem. Man saknar ett par spelare, men inte mycket nytt. Chelsea har cupfinalen i tankarna och kan ställa över ett par spelare. Chelsea ska vinna men Sunderland lär försöka gå för seger. Jag ser två alternativ för hur matchen slutar. Antingen krossar Chelsea Sunderland med 3,4 mål eller så gör Sunderland 1-0 och köttar för att vara helt säkra oavsett hur det går för Hull och Newcastle. 12 alltså.

8. West Ham - Boro 52-25-23
Boro och Newcastle tror jag åker ur. WH har inget att spela för men är ligans bästa "sista-omgången-lag". Man har inte förlorat en match på sista speldagen sedan 2001 och dettaoavsett om man haft något att spela för eller ej. Boro lär inte upprepa 8-1 från fjolårets sista match (hemma mot Man C). 1X räcker.


Systemet 144 rader:
1
1X2
1
X2
1X2
1X
12
1X


Lördagsspel (återkommer med PL imorgon då matcherna spelas)

Hammarby - Halmstad 1-2,75

Gillingham - Shrewsbury 2-2,65
Shrewsbury vann med 7-0 i hemmamötet i ligan och klarade oavgjort borta. På neutral plan har man övertaget och även om Gills imponerade mer i semin så kommer Shrewsburys bättre försvar fälla avgörandet här.

Stenhousmuir - Cowdenbeath 1-2,35
0-0 i första mötet. En del spelare saknas i båda lagen. Alltid jämna matcher mellan dessa men här tror jag hemmaplan avgör för Stenhousmuirs skull.

Inga kommentarer: