18 juli 2009

Topptipset

Inleder lördagen med ett kort Topptips.

1. Sverige - Kina 56-28-16
Här var jag inne på att gardera då Kina inte är ett dåligt lag. 0-0 mellan dessa då de möttes i Algarve cup tidigare i år. Sverige bygger mot EM och samtidigt som denna match spelas en U-23 turnering där en del EM-aktuella spelare är med. Men Sverige har starkast möjliga lag till start. Kina har lyckats bra i sin Europaturné men har spelat många matcher på kort tid. Igår (2 dagar innan denna match) spelade man en match mot Djurgårdens damer (2x35 min) som man vann 1-0. DIF ställde över alla svenska och isländska landslagsspelare och lånade in flera spelare från ex. Bollstanäs. Europaturnén avslutas iom denna match så det är risk för att lite slitet kinesiskt lag. Normalt tror jag det skulle bli jämnt, kanske 0-0 igen. Men med tanke på alla matcher kinesiskorna spelat så tror jag Sverige kan ta en komfortabel seger. Säker 1:a

2. Djurgården - Elfsborg 19-29-52
Elfsborg har ännu inte vunnit på naturligt gräs i Allsvenskan och jag är inte så säker på att de gör det idag heller. Djurgården åkte på en storförlust mot Kalmar senast men siffrorna blev större än vad det var värt att bli. DIF hade 3 raka utan förlust innan det och jag är inne på att de kan överraska. 19% är för lågt på hemmaseger och jag helgarderar.

3. Gefle - Helsingborg 29-32-39
Problem i Gefle. Båda ordinarie anfallarna Jawo och Berggren är mycket tveksamma till denna match och Chibsah är avstängd. Gefle har gått bra ett tag men bara turen räddade dem mot en förlust mot Örgryte senast. Helsingborg vann i Georgien i veckan och förra veckan gav man Elfsborg deras första förlust. Jag kanske bara inbillar mig detta men HIF känns som ett lag som spelar bättre ju tätare matcher de har och trots att de haft problem här tidigare så tror jag en hel del på dem denna gång och väljer att spela enbart X2.

4. Göteborg - Trelleborg 73-19-8
Två lag med flera skadade. TFF har inte spelat bra efter uppehållet och formen är på väg ner känns det som. Även Göteborg har gått trögt med bara 1 poäng och inga gjorda mål på de 2 senaste. Jag tror Göteborg är det bättre laget men man är överstreckade här. Jag garderar med X och hoppas det räcker.

5. Kalmar - BP 83-12-5
Elm spelar ikväll. Rykten om att han är i Liverpool för att förhandla med Everton har dementerats Mycket möjligt att han hamnar där men idag är han inte där iaf. KFF fick (som jag trodde) stryk i Ungern och jag ser ingen chans att de vänder 0-2 i returen på onsdag. I Allsvenskan har man hittat storformen. BP ska man normalt slå och även om man är 83%-are så känner jag ingen anledning till att gardera. Nanne är en tränare som inte låter spelare ta det lugnt bara för att de har CL-kval i veckan. Säker 1:a

6. Falkenberg - Assyriska 33-31-36
Falkenberg har två raka storförluster men innan dem spelade de bra. Man saknar avstängde målvakten Lukic idag och det är ett avbräck. Assyriska ligger 2:a i superettan utan att imponera. Man förlorade näst senast hemma mot Jönköping och är inget lag jag vill banka. FFF kan bättre och jag helgarderar.

7. Syrianska - Vasalund 54-27-19
Syrianska har målvakten Nurme avstängd och senast var man dåliga i förlusten mot Sirius. Jag tror Syrianska kommer dala i tabellen medan Vasalund kan klättra (usch). Vasalund har slagit Norrköping borta (enda bortavinsten) och kan vinna här också. Man får tillbaka spelare från avstängning och har lånat en del bra spelare. X2 räcker långt.

8. Trollhättan - Åtvidaberg 23-31-46
Glöm storförlusten senast. ÅFF kommer ta revansch här och kan vara ett singelstreck. Jag väljer dock att gardera med krysset och känner att det räcker mer än väl.


Systemet 144 rader
1
1X2
X2
1X
1
1X2
X2
X2

Inga kommentarer: