29 juli 2009

Topptipset

Topptipset ser lätt ut men det kan vara förrädiskt. Jag har en del chansningar som jag tror kan ge en slant.

1. Malmö - AIK 45-32-23
MFF har blivit för stora favoriter. Man kan inte dra för stora växlar på vinsten senast då de haft stora bekymmer med att vinna och göra mål innan den matchen. 7 raka innan det utan vinst och i 4 av dem gjorde man inte mål. Mot AIK brukar man ha lätt dock och man har på de 10 senaste hemmamötena bara släppt in två AIK-mål och vunnit 7. Helgardera ändå då AIK är bättre i år än MFF är.

2. Syrianska - Åtvidaberg 34-30-36
Här trodde jag Syrianska skulle bli favoriter. Bra seger mot Vasalund senast och även om åtvidaberg är bra och ligger på kvaplats så tror jag Syrianska vinner. Tänkte singla 1:an men fick en gardering över och den hamnade här.

3. Braga - Elfsborg 51-28-21
Jag är en av dem som tycker Portugisisk fotboll ofta överskattas, framförallt på landslagsnivå. Men även klubbfotbollen har vi en överdriven rädsla för. Braga är inte ett av de verkliga topplagen i Portugal normalt sett och jag tycker Elfsborg har all chans att skrälla, om de vill. Jag helgarderar.

4. Helsingborg - Sarajevo 59-25-16
HIF får se upp. Sarajevo är inte så bra att man kan slå dem med det mediokra spel man hade hemma mot Zestafoni. HIF har en del småskador och liknande och jag är rädd att de kanske år nöja sig med 0-0 och tippar 1X. Har ni råd så helgardera.

5. IFK Göteborg - Tel Aviv 49-29-22
Samma sak här. IFK får inte underskatta sin motståndare. Jag tror dock att man fixar det utan problem och vinner med något mål. Tel Avivs spel bör passa Gbg och jag singlar 1:an.

6. Celtic - D. Moskva 59-24-17
Tipsets säkraste. Rutinen av Europaspel är enormt mycket större i Celtic som är i CL nästan varje år. Deras dilemma ligger i bortamatcherna där man på de 30 senaste i Europa bara vunnit 2. Hemma har de dock bara förlorat 3 av de senaste 30 och det var 2 ggr mot Barcelona och en gång mot Ajax i en match där man bevakade en 3-1 ledning från första matchen. Celtic vinner enkelt. Ryssarna har bara ett avbräck men det är kaptenen och det är ett rejält avbräck för dem. Säker 1:a.

7. Köpenhamn - Stabaek 77-15-8
Alla har gjort denna till sin bank och det tycker jag är fel. Köpenhamn har inlett med 1 seger på säsongens 2 första matcher i ligan medan Norska ligan hunnit 19 omgångar och där är Stabaek klart distanserade på sin 6:e plats. Men jag tycker ändå att de är understreckade. Båda lagen hade svaga motståndare i förr rundan så det drar jag inga större växlar på. Jag vill helgardera men väljer 12.

8. Sl. Bratislava - Olympiakos 25-32-43
Grekiska lag på bortaplan i Europa? Inte en chans att jag tippar på dem. Inte ens i kval. Olympiakos kommer vara helnöjda med oavgjort och jag tror inte man kan få med sig mer mot ett Bratislava som inte får underskattas. 1X räcker långt IMO.


Systemet 144 rader:
1X2
1X
1X
1X
1
1
12
1X

Inga kommentarer: