31 juli 2009

Topptipset

Inget stämde med rugbyn igår och jag har hamnat i en liten formsvacka. Men man behöver inte ha varit spelare länge för att veta att det snart vänder igen.

Idag inleder jag med topptipset. På förhand ser det smålurigt ut men det innebär väl att det blir för enkelt. :)
Apropå Topptipset... var är toppmötet mellan Kalmar och Elfsborg? Spelas ju på söndagen, precis som de två allsvenska matcherna på kupongen.

jag är lite tråkig som singlar två stora favoriter men singelstrecken är svåra att hitta denna vecka.

1. Göteborg- Häcken 68-20-12
Göteborg har vunnit alla 8 hemmamatcherna (24-2 i målskillnad) i Allsvenskan i år (och de derbyn som spelats här). MEN.. i veckan fick man stryk av Tel Aviv i EL-kvalet och det var en stor missräkning. Häcken vann hemmamötet i våras med 4-1 men brukar ha svårt för IFK. Man har dock inlett "Hösten" bra med 5 raka utan förlust (varav 1 match var i cupen). Att slå ÖSK på bortaplan är bra. Jag tycker att IFK är för stora favoriter och tycker Häcken har större chans att klara poäng än strecken indikerar. En helgardering kanske kan vara kul men jag anser att 1 X ska räcka.

2. BP - Halmstad 36-33-31
Två lag utan form. Båda lagen har avstängda spelare och detta är omöjligt att lösa. Helgardera snabbt!

3. Falkenberg - Sundsvall 37-29-34
Sundsvall klämde in 10 mål på 2 matcher mot Jönköping. Imponerande! Falkenberg slog Assyriska borta men det ska vi inte dra för stora växlar på. Innan den matchen hade man 3 förluster och man ligger för högt upp i tabellen sett till den klass man har. man är definitivt inget lag som ska kriga om Allsvensk plats. Sundsvall är bättre och med Wallerstedt tillbaka så blir man än bättre IMO. X2 räcker. Sett till strecken så skulle man kunna singla Sundsvall. Dessutom har falkenberg ännu inte kryssat i år, så garderingen kanske är överflödig!?

4. Ljungskile - Sirius 66-22-12
Ljungskile gjorde en strålande vändning senast borta mot Qviding. Men man borde slagit av dem tidigare med tanke på att Qviding saknade ett par av sina bästa spelare från i våras. Idag återkommer Åkervall efter avstängning. Sirius är på säker mark, en ovanlig syn i Superettan, men för att vara kvar där krävs fler vinster. Man har bara 1 förlust på de 6 senaste men har bara mäktat med en bortseger. Jag tror dock Sirius är på gång. Man är bättre än tabelläget och jag var nära att chansingla dem idag men då Pierre Gallo är avstängd minskar deras chanser lite. Trots det nöjer jag mig med X2.

5. Carlstad - Umeå 31-30-39
Carlstad avslutade vårsäsongen svagt och kommer få svårt att hålla sig kvar i tabellen. Här tror jag dock de har lite chans att slå Umeå (som jag hoppas blir större favoriter under dagen) och jag helgarderar.

6. Enköping - Degerfors 13-18-69
6-1 till Degerfors i våravslutningen och vad jag förstått kunde det mycket väl blivit mer. ESK är verkligen inte bra för dagen och det förvånar att man behåller Jesper Blomqvist som tränare. Kanske vill man ha ett "fint" namn att stoltsera med men vad hjälper det då man troligen spelar div 2 fotboll nästa år. ESK har gjort sig av med sin kanske bäste spelare under våren, högerbacken Simba, och är på väg att göra sig av med en annan av de bättre. Äntligen verkar det som man satsar på unga, egna talanger men mitt i säsongen är det försent. Man är seriens klart sämsta hemmalag, enda vinsten kom mot Skellefteå men där var man nära att förlora. Man tappade en tidig 3-0 ledning till 3-2 och det var närmare 3-3 än ESK-mål i slutet. Degerfors har inga större problem och spelar troligen med samma lag som senast. Enda bortaförlusten kom i premiären och man är seriens klart bästa lag öht. Egentligen är Degerfors för stora favoriter och värdet kanske ligger på ESK. men jag ser inte hur ESk ska lyckas. Degerfors blir ett singelstreck men värdemässigt kanman gardera.

7. Sylvia - Skövde 34-28-38
Skövde vann med 5-0 hemma men här tror jag Sylvia tar revansch. Skövde har inte imponerat på bortaplan och för att vara ett topplag släpper man in förvånansvärt många mål. Skövde förlorade stort mot Rosengård i sin senaste bortamatch och i den innan förlorade man mot Västra frölunda och de lagen är inte bättre än Sylvia. Ny tränare i Sylvia och Sulo gör att man inte förlorar. 1X räcker långt.

8. Öster - Motala 64-21-15
Ännu en kanske för stor favorit men jag tror Öster kan få en bra höst och trots att man ligger 8:a så är det bara 5 poäng till förstaplatsen och man kan mycket väl nå dit. Motala är ännu ett lag som IMO ligger för bra till i tabellen och lär sjunka ett antal platser under hösten. Båda lagen har värvat under sommaren och där verkar Öster ha lyckats bäst (vad det ser ut som än så länge). Motala åkte på 3 förluster på vårens 4 sista matcher och jag tror inte man lyckas bättre idag. Säker 1:a.

Systemet 144 rader:
1X
1X2
X2
X2
1X2
2
1X
1



Övriga helgtips utan analys då timmen är sen och jag åker bort tidigt lördag morgon.

Rugby:
Catalans - Celtic 1(-24)
Lördagsmatch och klasskillnad. Catalans måste vinna framöver för att nå slutspel.

Castleford - Hull KR 2(+2)
Fel favorit IMO. Hull KR vinner detta är mitt tips men jag väljer handikappspelet.


Fotboll:
Falkenberg - Sundvall 2 -2,50

Kalmar - Elfsborg 1-2,40
Tuff bortamatch i Portugal på torsdagskvällen för Elfsborg. Det kommer att sitta i benen i denna match.





Inga kommentarer: