15 augusti 2008

PREMIER LEAGUE

Först lite resultatsammanfattning:

Kunitsyn VANN med 2-1 :):)
Tyvärr förlorade Reynolds med samma siffror.

Brasilien slog Norge men USA behövde förlängning för att klara av Kanada. Man var tydligen klart bättre fram till åskavbrottet efter 30 minuter och ledde då med 1-0 men sedan blev det tyvärr 1-1
Sverige klarade 0-0 och X-garderingen lönade sig för de som tippade den.

Otur i Australien.
Efter en bedrövlig första halvlek tog Newcastle över i andra men det var Central Coast som gjorde 1-0 i 87:e minuten och såg ut att vinna en premiär återigen och ge mig fina pengar.
MEN.. en slarvig, onödig brytning i sista minuten gav hemmalaget straff och det slutade 1-1. Underspelet satt dock.

----------------------------------------

Nu till lördagesn fotboll. jag ger mina små kommentarer till alla PL-matcher samt ett par till spel i England och Skottland.


Arsenal - West Brom
Arsenal har tappat viktiga spelare inför denna säsong och ser klart sämre ut än ifjol. Gilberto, Flamini och framförallt Hleb kommer saknas. Dessutom saknas Rosicky och Fabregas i denna match.
WB har också tappat viktiga spelare inför säsongen och en del köp känns tveksamma. Men målvakten Scott Carson är en riktigt bra värvning som nu äntligen kan få sitt stora genombrott. Med tanke på hur svårt WB väntas få så lär han få mota många skott iaf.
Varje premiär har sina skrällar och här hittar jag en. Ifjol skrällde Reading med att klara 0-0 på Old Trafford första dagen och jag tror WB kan göra detsamma mot ett svårbedömt Arsenal. Oddsen gör att X2 är mycket spelbart.

Bolton - Stoke
Hur Elmander kommer passa in i engelsk fotboll kommer avgöra mycket för Boltons säsong. Han kan bli en kanonvärvning men lika väl en flopp (vilket jag är inne på). Man har tappat flera vassa spelare och truppen ser tunn ut. Jag tror Bolton riskerar att åka ur.
Stoke åker definitivt ut, tror jag. Man har förbättrat truppen rejält men man saknar styrkan och djupet för att överleva PL. Svagaste laget i PL på förhand.
Öppen, svårbedömd match. Bolton känns lite överskattade, framförallt i Sverige pga Elmander och tidigare framgångar. Detta kan sluta hur som helst och jag passar spel.

Everton - Blackburn
Två lag som jag tror kommer misslyckas i år. Everton ha rinte handlat nya spelare alls och jag tror man hamnar på undre halvan denna säsong. Kanske hamnar man ända nere i bottenträsket.
Blackburn har ny manager i Paul Ince som hade framgång i MK dons ifjol. Det har snackats i media om upprorsstämning bland spelarna i Blackburn men Inces ledarstil är hård och spelarna finner sig snart i det. Blackburns trupp är sämre än ifjol IMO. Att tappa Friedel från målvaktsposten och ersätta honom med överskattade Paul Robinson, som inet spelat bra på flera säsonger, är ett klart minus.
Detta känns som en 0-0 match. Jag står över spel.

Hull - Fulham
Fulham är alltid svaga borta men truppen känns bättre i år. Man har tappat många och köpt många nya så det kan ta ett tag innan de blir ett ihopsspleat lag men jag är säker på att Fulham inte kommr ligga i nedflytntingssmeten denna säsong. De kommer överraska flera lag och bookies.
Hull är en nykomling som troligen bara får en säsong i PL. Man har värvat en del intressanta namn men förra säsongens bästa målskytt har lämnat. Frazier Campbell har återgått till man U efter att ha öst in mål i Hull ifjol där han var på lån.
Fulham har bra chans men jag vill inte tippa utan att ha sett både dem och Hull först.


Boro - Tottenham
Tottenham klassas helt plötsligt av många som ett lag som kan komma topp 5. Jag tycker inte de ser starkare ut än ifjol så jag tror de hamnar runt 10:e plats (som vanligt). Gomes är en klar förstärkning i mål men man har tappat Keane och allt talar för att Berbatov lämnar klubben. Det ruktas om att Spurs vill köpa Arshavin men det räcker inte. Jag tror inte på Spurs i år.
Boro går mot en tuff säsong. Intressantaste spelaren är sverigebekantingen Alves som mycket väl kan göra de flesta av lagets mål. Det finns stor chans att han inleder målskyttet redan i denna match.
Totten ham har bara vunnit 1 av de 7 senastepremiärmatcherna. Jag tror inte de gör det denna säsong heller men är inte säker på att Boro vinner. Mitt tips är X och att det görs några mål.


West Ham - Wigan
Två riktigt svårbedömda lag, som när säsongen är slut kan hamna på allt från strax ovanför mitten till nedflyttningsplats. Inget av lagen har värvat bra.
Men, jag hittar ett spel här. Wigan har 4 raka utan förlust här (3 vinster och en oavgjord) och WH saknar flera spelare, bl.a. Bellamy och Dyer och de kommer saknas i denna tunna trupp. I Wigan kommer Kirkland, Heskey och Koumas alla spela, trots att de haft skadebekymmer. Wigan har bra chanser att upprepa framgångarna här till alldeles för höga odds.


Sunderland - Liverpool
Kommer Liverpool kunna blanda sig i titelstriden? Det vet man aldrig. Bra värvningar och keane kommer passa utmärkt med Torrs och det är nog anfallsparet i PL som kommer göra flest mål. Man var dock bleka mot Liege i veckan och var nära förlust efter bl.a straffrädnding av Reina.
Sunderland ser inte märkvärdiga ut. De kommer få en svår säsong men jag tror inte de hamnar i riktiga bottenstriden.
Liverpool har 8-1-1 på sina 10 senaste besök här med målskillnaden 16-4. De borde vinna även denna gång men jag är lite osäker på formen och odden är för dåliga.



2 PL-spel i premiären

Arsenal - WB X2 - 4,00 (2:an finns till 17,00, det lockar med en minipeng)
West Ham -Wigan 2 - 4,20


Övriga brittiska spel
Preston - Crystal Palace 1 - 2,20
Leeds - Oldham 2 - 5,50
Berwick - Dumbarton 1 - 2,30

Inga kommentarer: