09 juni 2010

VM Grupp A

Jag kommer ge er min analys av varje grupp i VM. En grupp per inlägg och kommer ge er tips i slutet av inlägget. Sedan kommer ett som sammanställer tips, ger tips på matcher i första rundan och lite andra tips. Högre odds kan finnas. Jag ger er det odds jag anser vara spelvärt så högre odds är givetvis bättre och värda för er att leta efter.
Kommentera gärna om ni inte håller med mig (eller om ni håller med :) )


GRUPP A

Frankrike har blivit för stora favoriter här. Jag tycker inte de har ett så starkt landslag denna gång och jag tror de kan missa avancemang. Framåt har man spelare som sett sina bästa dagar, även om Cissé gjorde en bra säsong så gjorde han det i grekiska ligan vilket gör det mindre imponerande. Mittfältet är kanske Frankrikes styrka men är Ribery i form mentalt och fysiskt? vem vet? Frankrike imponerade inte i en svag kvalgrupp och med en bra domare så hade de inte slagit ut Irland på väg till VM. Man har träningsspelat riktigt svagt inför VM.

Mexico höll på att missa VM men sedan sparkade man Svennis och nu är man här. Mexico brukar avancera från gruppspelet. Man har varit med i alla VM sedan 1994 (4 st) och gått vidare alla åren, ofta på bra sätt. Men fortfarande underskattas alltid Mexico. Jag tycker de har ett intressant landslag i år och framförallt känns man starka defensivt, med en stark målvakt som jag tror kan bli en av turneringens utropstecken. Inför VM har man träningsspelat mot tuffast möjliga motstånd och slagit bl.a. Italien och varit nära att kryssa med Holland.

Sydafrika som hemmanation ska enligt statstiken gå vidare. Även svaga Japan gick ju vidare i sitt delade VM med Sydkorea Hur bra är då Sydafrika kan man fråga sig och jag vet faktiskt inte. Man har träningsspelat bra inför VM då man slagit både Colombia och Danmark men sådana matcher måste man ta med en nypa salt. helt klart är att Sydafrika har bra självförtroende och stora förhoppningar inför sitt hemma-VM efter 5 vinster och 2 oavgjorda träningsmatcher inför VM. Mycket hänger på första matchen mot Mexico. Poäng där och man lyfter sig då vidare.

Uruguay är för mig det mest svårbedömda laget i gruppen. Liksom frankrike så tog man sig till VM efter en hel del tur i kvalavgörandet. man har riktigt vassa anfallare i bl.a Forlan och offensivt skulle de kunna vara bland de bästa i VM, men defensiven känns tunn och man saknar spelare som matar de vassa målskyttarna med rätt bollar. Kan bli griniga då det går illa och avstängningar kan drabba dem inför sista matchen i gruppen och det kan bli deras fall.


Jag sticker ut hakan i denna grupp och tippar bort Frankrike. jag tycker man är svaga på pappret och jag tror inte motståndarna passar fransmännen. Mitt tips på gruppseger går till Mexico, som återigen underskattas. Denna gång kan man med tur gå långt. Vinner man gruppen kommer man troligen få överkomligt motstånd fram till en semi.

Sydafrika får mitt tips som 2:a i gruppen.


Spelförslag:
Frankrike att missa avancemang - 2,75
Mexico gruppvinnare - 3,75

Inga kommentarer: