26 juni 2010

VM this far

Gruppspelet över och en hel del skrällar i åttondelarna.
T.ex. är det klart ett skrällag spelar semi då vinnaren av Uruguay-Sydkorea möter vinnaren av USA- Ghana i kvarten. KUL!!


Mina tips hittills (Fetmarkerar vunna spel):

Gruppspel (inför VM)
Frankrike att missa avancemang - 2,75
Mexico gruppvinnare - 3,75
Nigeria vidare från gruppen - 2,00
Grekland 0 poäng i gruppen - 10,00
Grekland under 3,5 poäng i gruppen - 1,80
Algeriet avancerar från gruppen - 4,33
Australien avancerar - 3,00
Ghana avancerar - 2,25
Serbien sist i gruppen - 4,00
Slovakien sist i gruppen - 6,00
Elfenbenskusten avancerar från gruppen - 2,10
Spanien - Chile 1:a och 2: a i gruppen - 2,25

Matchspel:

Uruguay - frankrike - No goalscorer -8,00
Sydkorea - Grekland 1-2,90
Argentina - Nigeria - No goalscorer - 9,00
Algeriet - Slovenien 1-3,30
japan - Kamerun 2-2,10
Elfenbenskusten - Portugal 1-3,50
Spanien - Schweiz 1(-1) -1,75
Agentina - Sydkorea 2-9,00
Grekland - Nigeria 2-2,00
Frankrike - Mexico 2-3,50
Ghana - Australien 1-2,00
kamerun - Danmark - Both teams to score -2,20
Slovakien - Paraguay 2-2,10
Italien - Nya zeeland 2(+2)-1,83
Brasilien - Elfenbenskusten 2-6,00
Brasilien - EK - Both teams to score - 2,20
Chile - Schweiz 1-2,37
Slovenien - England 1-8,00
USA -Algeriet 2-4,00
Slovakien - Italien 1-6,00
Danmark - japan 1-2,20
Chile - Spanien 1-6,00


---------------------------------------------------------

Lite VM tankar från mig.

Jag tycker det står helt klart att Europeisk fotboll är på väg bakåt och att något måste göras åt VM-kvalen. Jag har flera tankar kring detta och publicerar en del av dem.
- Gör ett förkval för den sämst rankade tredjedelen av Europas lag. Visst är det kul för Malta att få möta England eller Italien i VM-kval men om de fick förkvala mot Liechtenstein och andra sämre lag så skulle de ibland få vinna kvalmatcher (och därmed avancera lite på rankingen) och det skulle vara färre C-lag i kvalet då de stora kommer in, vilket innebär färre matcher för de lag som har rimlig chans att nå VM. Eftersom Champions league och liknande helt klart sliter på spelarna så spelar många för många matcher.
- Lägg ner eller gör om Champions League. Det är alldeles för många lag och matcher. Det märks att många spelare kom till VM ganska slitna. Ska man ha CL och annat så ska finalen spelas tidigare än den görs nu så slutskedet av inhemska ligorna inte drabbas. Ligorna ska även de avslutas tidigare under VM-år.
- Färre Europeiska lag i VM. Gör sedan lika många kvalgrupper som det finns platser så att enbart vinnarna avancerar. Det ger färre kvalmatcher och det är en av de sakerna jag är ute efter. Även om lagkvoten kvarstår så ska det vara fler kvalgrupper med enbart vinnaren till VM, så som det var innan Sovjets och Jugoslaviens uppdelning.

Årets VM är det sämsta jag sett och då har jag följt VM ordentligt från 1978 (även om jag såg en del matcher 1974) och fortsätter det så här så kommer intresset minska. Här har jag ett bra förslag som jag vet att en del i England fört fram:
. Skippa rankingen i VM. Inför fri lottning i VM-grupperna. Låt lag från samma kontinent kunna möta varandra tidigt. det är ingen kontinenttävling utan varje land spelar ju för egen sak. Med fri lottning så minskas troligen risken för dessa transportsträckematcher som alltid förekommer i VM-sammanhang.


Nu till årets VM. Jag skippar prat om lag som inte avancerade men måste säga att de som skrev alla arga och smått hotfulla kommentarer och mail om Serbien (som jag med rätta sågade inför VM) borde be om ursäkt.

Chile imponerade i gruppspelet och hade de inte fått en man utvisad mot Spanien så hade de mkt väl kunnat vinna även den matchen. Till åttondelen mot Brasilien saknar man avstängda och då kan det tyvärr bli för tufft.
Öht så är det Sydamerika som, inte oväntat, imponerat bäst. Europeiska lag är inga vinnarlag utanför Europa.

Som jag tidigare skrev så får vi en skräll i semi. Jag tippar Uruguay som bör slå Sydkorea enkelt och sedan får möta (tror jag) Ghana och Ghana räcker nog inte där.
Nästa fjärdedel bör leda till kvart mellan Holland och Brasilien, om nu Holland slår de stora överraskningarna Slovakien. Jag är inte säker på det.

Nästa fjärdedel är ett getingbo med Mexico, Argentina, England och tyskland. Tyskarna skrevs upp efter Australienmatchen men har sedan visat att man inte är så bra och jag tror att England tar dem. Sedan hoppas jag de får möta Mexico, som jag gillar starkt. Möter de Argentina så får England en hatmatch till.

Nästa fjärdedel tillhör Paraguay. De ska slå Japan, som nu lekt färdigt, och varken Portugal eller Spanien har visat tillräckligt för att jag ska tro att de slår Paraguay.

Stor chans till 4 sydamerikanska lag i semi, alltså.


Men jag tippar varje match på den dag åttondelarna spelas, så jag kan ändra mina idéer :)

1 kommentar:

Anonym sa...

"Tyskarna skrevs upp efter Australienmatchen men har sedan visat att man inte är så bra och jag tror att England tar dem."

För England har ju imponerat så stort i VM..? Förstår inte hur 90% av befolkningen är så stora anglofiler, men det är ju bra, man tjänar rätt bra på att laya England inför varje mästerskap till löjligt låga odds.