20 juni 2010

VM så här långt

Drygt halvvägs genom gruppstadiet i VM och jag tänkte skriva ner mina tankar så här långt.

Grupp A
Frankrike missar troligen avancemang, vilket jag spelat på, så det ä ju bra :) Enda hoppet de har är en uruguay-förlust samtidigt som de själva tar 3 poäng och dessutom tar in 5 mål. Ser svårt ut. Men skulle det ske så vinner iaf spelet att Mexico vinner gruppen. Så plus blir det här och vill det sig väl sitter båda spelen.

Många bookies har enormt låga odds på kryss i Mexico – Uruguay, men vill Mexico verkligen ha kryss. De ligger efter Uruguay och måste vinna för att vinna gruppen och därigenom missa Argentina i åttondelen (som ju troligen vinner grupp B). Mexico kan missa avancemang enbart vid förlust om Sydafrika slår Frankrike enkelt. Att frankrike förlorar ser jag inte som en omöjlighet men att det blir med sådana siffror att Sydafrika går om Mexico tror jag inte. Så Mexico kommer gå för seger och denna match kan sluta hur som helst. Kommer rapporter om stor ledning i Frankrike -Sydafrika så kommer det laget av Mexico och Uruguay som kan drabbas av avancemangsmiss vid förlust göra allt för att få poäng.

Allt talar för avancemang för Uruguay och Mexico. KUL!!



Grupp B
Argentina verkar ta hem detta. Jag tycker inte man imponerat så mycket som vissa ”experter” anser. Att få maxutdelning i en match kan alla topplag klara av. Se bara på Tyskland mot Australien.
Nigerias chanser till avancemang är inte helt små. Jag kan inte se Argentina gå ut med annat mål än vinst mot ett svagt Grekland (vilket skulle innebära att mitt spel på under 3 poäng till grekland sitter) och då går vinnaren i Nigeria-Sydkorea vidare.


Grupp C
England missar troligen avancemang. Slovenien kommer bli för svåra sett till hur lagen spelat hittills. Slovenien avancerar dock med kryss medan kryss inte räcker för England. Algeriet är en besvikelse så här långt men möter ett USA i sista rundan som kom undan med blotta förskräckelsen mot Slovenien. Algeriet är dock helt borta om England vinner, så resultatet där kommer påverka. Vilket torde innebära att en storseger för England inte bara tar dem vidare utan även kan hjälpa USA att avancera genom att Algeriet ger upp.

Sett till hur svaga England varit och hur ointresserade spelarna verkar så avancerar Slovenien och vinnaren i USA-Algeriet men en spelare som gerrard kan rycka upp hela laget och skapa lite engelsk fotbollsmagi som räcker tillräckligt för avancemang men sedan blir det isf inte mycket mer.


Grupp D
Ghana leder gruppen och jag tror de kan ta nödvändiga poäng mot Tyskland som överskattades grovt efter storsegern mot ett blekt Australien. Serbien hade enorm tur iofs som fick alla 3 poängen mot Tyskland (svag straff av tyskarna bl.a.) och jag är inte säker på att de slår Australien. Båda lagen i den matchen måste gå för vinst för att avancera och Serbiens svaga försvar (som gett bort 2 straffar) kan få problem om man trycker på framåt för mycket.

Ghana tror jag fortfarande på men vilka som följer lämnar jag öppet.


Grupp E
Holland imponerar inte och är ett av VM:s mest överskattade lag. De hade tur som hamnade i en relativt lätt grupp och trots att de redan vinnit gruppen så lär de vinna sista matchen mot ett uslaget Kamerun. Danmark hade tur som vände mot just Kamerun och ska normalt slå Japan men Japanerna ser bra ut bakåt och danskarna ser sega och tråkiga ut. Helöppet om vem som kommer 2:a



Återkommer med tankar till övriga grupper då de spelat 2 matcher


------------------------------------------------------

Hur har då mina spel gått??

Häromdagen spelade jag hästar och enbart Afsare vann, men det gav plus om man enbart spelade singelvinnare.

Topptipset igår sprack rejält.

Mexico till 3,50 satt klockrent
Att både Kamerun och Danmark skulle näta satt tidigt :)


Kanske missar jag att redovisa något spel. Har varit borta mycket.

1 kommentar:

Oskar sa...

Lite kommentarer:

Grupp B: Håller med om att Argentina är överskattade, tror de kan åka ut tidigt i slutspelet. Deras defensiv känns väldigt svajig, återstår att se hur de spelar om de inte får första målet och får spela under press när de möter bättre lag.

Det lär räcka för Nigeria att slå Sydkorea för att komma 2:a ja, men det tror jag inte att de gör. Sydkorea är helt enkelt ett mycket bättre lag.

Grupp D: Du tycker Tyskland är överskattade efter 4-0 seger mot ett blekt Australien, men nämner inte att Ghana bara fick 1-1 mot samma Australien trots straff och en man mer en halvtimme längre än Tyskland hade i sin match? Jag sätter stort frågetecken för Ghanas förmåga att hota offensivt, inget spelmål på 180 minuter. Dock är oddsen på Tyskland låga, så inte spelbart, men de är stora favoriter enligt mig. Tror det blir Tyskland och Serbien från den gruppen.

Grupp E: Holland har ju inte imponerat än nej, men Robben är väl tillbaks nu och kommer lyfta deras spel. Tror även de kommer höja sig när det gäller. 2:an från gruppen lär dock ryka i åttondel mot Italien/Paraguay.