26 april 2009

Aston Villa - Nytt hatlag

Jag börjar verkligen ogilla Aston Villa. Återigen tappade de en 1-0 ledning sent i matchen. Vekt att vika ner sig igen. De inte bara förstörde topptipset, även ett par andra spel sprack pga den matchen.

Svårt överlag med att få in spel igår. Många motiverade lag svek av olika orsaker.


Idag inleder jag med topptipset (som vanligt)

1. Blackburn - Wigan 51-30-19
Svårtippat. Blackburn har fortfarande anfallsproblem då Santa Cruz och Roberts saknas och i de senaste matcherna har deras anfallsspel varit uselt så det är stora avbräck. Wigan har inga skador i laget, Zaki återkommer därmed och det är ett stort plus. Cattermole är tillbaka i Wigan efter 4 veckors avstängning vilket stärker mittfältet. Wigan har två stora förluster i rad men det var mot klart bättre lag. Nu har de haft 2 veckors vila och insikten att de kan behöva lite poäng till (trots att de passerat 40 poäng) gör att de får första strecket. Jag chansar lite och nöjer mig med X2. Blackburn har problem i nordväst-derbyn i år och saknar de som kan skapa saker framåt.

2. A. Madrid - Gijon 80-13-7
Storförlust för Madrid senast men de möter idag ett lag som glömt hur man vinner. Gijon har 5 raka förluster och bara 2 vinster (och 9 förluster) på de 11 senaste. Vinst för Madrid för dem upp på en Europaspelsplats igen och hur ska de egentligen kunna undvika att vinna mot Gijon? Gijon saknar avstängde Barral. Mycket trolig 1:a men Madrid är grymt överstreckade och jag chansar med 1X2 även fast Gijon inte kryssat i ligan på hela säsongen.


3. Sevilla - Real Madrid 28-31-41
Real har en chans att ta in på barca efter Barcas 2-2 match igår. Men man spelade inte bra senast och jagtror man får svårt mot Sevilla som efter 2 tuffa bortamatcher nu siktar på 3 poäng hemma för att inte tappa CL-platsen. Helgardera.

4. Valladolid - Osasuna 47-32-21
Valladolid har i princip inget att spela för och formen är usel. Man har tagit 1 poäng på de 5 senaste och bara gjort 1 mål på dessa matcher. Hemma har man varit bra men inte ens där har man form då man bara har 1 vinst på de 5 senaste och bara 2 vinster på de 8 senaste. Osasuna bestals på segern senast då de tapapde 2-1 till 2-3 hemma mot Malaga. Man fick 3 man utvisade och åtminstone 1 eller 2 var tveksamma beslut. Man ligger nära nedflyttning och måste gå för vinst. Eftersom man avslutar säsongen med matcher mot de 3 topplagen Sevilla, Real och Barca så är det troligen i de 3 närmsate matcherna som kontraktet måste säkras. Man saknar Josetxo, Punal och Vadocz som visades ut senast men jag tror de fixar det ändå. Osasuna har haft svårt på bortaplan men revanschhunger och tvånget att vinna gör att 2:an blir förstatecken. Matchen borde helgarderas men jag nöjer mig med X2

5. Bologna - Genoa 28-31-41
Bologna har usel form. 4 raka förluster (de två senaste med 1-4) och bara 1 vinst och 1 oavgjord på de 11 senaste. Man är på väg ur och är serie A:s sämsta hemmalag. genoa överraskar och verkar alltmer säkra en plats i Europa. Man är 4:e bästa bortalag och man hade 4 raka segrar innan förlusten hemma mot Lazio senast. Båda lagen jagar 3 poäng men Bologna har en massiv skadelista vilket avgör mitt teckenval. Bologna kommer starta mer defensivt än i de senaste matcherna men jag tror inte man räcker till. Säker 2:a

6. Milan - Palermo 77-16-7
Milan har 5-1-0 på de 6 senaste och har inte gett upp jakten på Inter. Man ligger 10 poäng efter med 6 matcher kvar. palermo har form de också med bara 1 förlust på de 6 senaste. Palermo, tillsammans med flera andra lag, jagar Roma i kampen om Europaspel. Båda lagen har en del långtidsskadade och Palermo har en mittback som nyss testats positivt för kokain (och som självklart inte spelar mer). Milan ska vinna komfortabelt men en kryssgardering skulle kanske kunna vara bra. Jag måste dock singla då jag har svårt med att hitta säkra idag. 1:a

7. Napoli - Inter 16-3242
Båda lagen har flera på skadelistan och Napoli har Cannavaro avstängd. Napoli har 13 raka utan vinst men har spelat oavgjort i 4 av de 5 senaste. Oavgjort är även det mesta man skulle kunna få ut av denna match. Inter har dock inte imponerat på sistone (inte ovanligt för lag som drar ifrån i ligan) och jag är inte säker på att de vinner. X2 räcker.

8. Regina - Juventus 14-26-60
Regina överraskade med vinst borta mot Atalanta senast och kanske ger det hopp för jumbon inför matchen mot ett Juve som har 4 raka utan vinst. Juve är dock ligans nästbästa bortalag och jag tror inte man gett upp kampen om guldet. Skulle kunna vara en säker 2:a men jag chansar med garderingskryss.


Systemet 144 rader

X2
1X2
1X2
X2
2
1
X2
X2

Inga kommentarer: