25 april 2009

Topptipset lördag

Allsvenskan och jag fungerar inte bra än. Kanske övertänker jag mina spel!?

Jag inleder lördagen med topptipset. Övriga spel kommer senare under dagen.


1. West Ham - Chelsea 15-30-55
Chelsea har 3 raka segrar här med totalt 11-2 i målskillnad. Normalt sett ska det bli en enkel seger igen. Man har inte gett upp serien och hoppas att Man U tapapr helt, dessutom jagar Arsenal bakifrån. Men på tisdag har man CL-möte med Barcelona och en del spelare kan komma att stå över. WH har hade tur senast och har svårt med målskyttet. Man har endast gjort 8 mål på de 12 senaste och deras enda hopp idag är att täta försvaret och hoppas hålla nollan tillräckligt länge att Chelsea börjar nöja sig med kryss. Storseger för Chelsea eller 0-0 alltså och jag tar X2.

2. Bolton - Aston V 33-31-36
AV har 10 raka utan seger varav 7 raka i ligan. Senast skulel man vunnit mot WH men fegade för mycket istället för att fixa 2-0 och tappade därmed poäng i slutet. 4 av lagens 5 senaste möten här har slutat oavgjort (AV har vunnit en match också). Villa har spelat bättre än resultaten visar och jag tror man vinner ganska enkelt här. Man får svårt att nå upp till Arsenal men vill säkra UEFA-cupplatsen så snabbt som möjligt. Bolton har en del skadebekymmer i försvaret och får svårt. Säker 2:a

3. Everton - Man C 65-23-12
Everton har bara 4 förluster på sina 31 senaste matcher, det är starkt. Man är nästintill klara för spel i Europa nästa säsong och FA-cupfinalen finns i tankarna. MC har inte mycket att spela för. Visst kan man både nå Europaspel och åka ur men risken är liten att något av det händer. Man saknar Bellamy, Wright-Phillips och Zabaleta och man är inte bra borta. jag tycker ändå att 12% är för lågt med tanke på Evertons myckna matchande. Jag helgarderar.

4. Fulham - Stoke 59-27-14
Sfårbedömd match där jag tror mest på Fulham. Stoke saknar Higginbotham och Beattie och får svårt idag. Båda lagen har OK form men avbräcken i bortalaget avgör mitt tips. 1X.

5. Hull - Liverpool 7-16-77
Liverpool är väldigt stora favoriter men jag singlar dem ändå. Hull är helt under isen och nedflyttning närmar sig med stormsteg. Man har tagit 2 poäng på de 6 senaste och spelet duger inte alls. Liverpool måste avsluta serien bra ifall Man U tappar poäng på de avslutande matcherna. Dessutom vill man inte bli omsprugna av Chelsea. Gerrard saknas igen men Liverpool vinner. Säker 2:a

6. Man U - Tottenham 66-24-10
MU bör ha vunnit PL efter Liverpools många onödiga oavgjorda matcher. Man har fokus på CL-mötet med Arsenal i veckan och ev. kanske någon ordinarie vilas. Spurs har bra form och har bara en liga förlust sedan 31/1. MU ska vinna men jag garderar med X. Kanske kan även en helgardering vara värt den extra pengen det kostar.

7. West Brom - Sunderland 33-32-35
Två lag som verkligen riskerar nedflyttning. Förlust för WB säkrar nästintill nedflyttning för deras del- Sunderland har haft svårt på bortaplan på sistone: 4 raka utan gjorda mål och 1 poäng taget på dessa matcher. Jag har feeling för att WB tar sig samman och vinner här. 1X räcker långt.

8. Southampton - Burnley 30-30-40
S´oton spelar i League 1 nästa säsong. Det är klart. Man har nämligen drabbats av 10 minuspoäng pga ekonomiska oklarheter. Dock är det inte klart när de 10 poängen dras av. Om man inte hamnar ovanför nedflyttningsstrecket så dras de ifrån i början av nästa säsong och man startar med -10 i League 1, vilket bör första den säsongen. Kommer man över nedflyttningsstrecket (genom vinst i de avslutande matcherna och en del tur) så dras poängen denna säsong och man åker ur men får börja på 0 poäng som alla andra i League 1 nästa säsong.
Motivation finns alltså och då S´oton har en hel del spelare som får svårt att få kontrakt med lag i Championship och PL så lär en stor del av spelarna följa med ner i League 1 och då vill man inte ha handikapp direkt. Man har dessutom överklagat beslutet och tills att överklagan avslagits har man hopp. Alltså satsar man på denna match även om det är extra deppigt idag.
Burnley säkrar kvalplats med vinst så även de har full motivation. Burnley ska väl egentligen vinna men riskerar att bli för stora favoriter och jag helgarderar.


Systemet (144 rader)

X2
2
1X2
1X
2
1X
1X
1X2

2 kommentarer:

Lulle sa...

Skönt med dina efterlängtade tips igen..

Henke sa...

Otur på topptipset, ytterst nära.