13 april 2009

Stulna tips

Jag har inget emot att folk tar tips och liknande från min blogg och använder själva så länge de visar var de fått de från. Det är bara kul, oavsett om de använder tipsen för att spela med på sin blogg eller för att dissa spelen. Båda typerna finns och har synts till i kommentarerna. Det är kul att folk läser min blogg och alla har olika åsikter, det hör till och gör det bättre för alla som spelar.

Det jag däremot inte gillar är folk som snor tips och lägger ut på kommersiella sidor utan att berätta var de tagit tipsen från. Det gäller både folk som skriver i sidans forum eller "experterna" själva på sidan. Sedan kan de ha ändrat ett eller två ord i analysen eller lagt till en del. Att fler har olika tips är mycket sannolikt men man märker när ens rekar snos.
Jag fick igår reda på att det hänt på en sida som tjänar en hel del pengar (ger de sken av iaf) på reklam mm och det gör mig förbaskad.

Jag skriver utan att tjäna ett öre (mer än på spelet). Jag har haft en eller två banners för bookies men jag är inte riktigt säker på att det är det jag vill med sidan. Jag har rekat spel på nätet sedan 1996. Jag har hållit på med spel på detta sätt även tidigare bl.a. med samarbete med Stalltipset och andra travtipsare innan nätet fanns. Jag startade en mailinglista 1996 som hade över 1000 medlemmar som mest. 11/9-01 brakade Yahoo (där mailinglistan fanns) ihop pga WTC-rasen och jag sökte då nya mailinglistsidor vilket gjorde att flera listmedlemmar försvann. Inte bara svenskar fanns på listan, även folk från andra länder, bl.a. från Slovakien fanns ett par killar som genom listan fick biljetter till VM-finalen i ishockey 2002 då Slovakien ju vann. På listan fanns folk från DN, Aftonbladet, Expressen, spelbolag mm mm och så fanns flera från sporttjänsten (ni vet, de som tar hutlöst betalt för B-tips på TV4:s text-TV). Återkommer till dem.

Enda gångerna jag tjänat pengar på att hålla på med spel (förutom själva spelandet såklart :)) är då jag jobbat som oddscompiler för flera olika bolag (bl.a. 24hbet, Betandwin mfl.) och då jag varit tipster på olika sidor. Tippade bl.a. Allsvenskan för en asiatisk site för en massa år sedan. Jag var även med och startade Gamblers Domain, den första sidan av sitt slag som sedan fått efterföljare en masse. Tanken bakom GD var god och först av alla i detta land. Vi skulle skapa en site för spelare av spelare med tipsters, forum för medlemmar mm.
Tyvärr spelade den ansvarige bort alla de pengar vi fick in till projektet och varken löner eller annat hanns betalas ut. Tråkigt men det finns många lallare som håller på med spel. En annan ökänd snubbe som drev en populär spelsida är fortfarande skyldig mig åtskilliga tusen efter att vägrat betala ut skulderna till mig då han manövrerade ut mig som tipster på sidan.

Så för mig har målet egentligen inte varit att tjäna pengar på detta med att ge andra tips. Jag tycker det är kul och har hållit på sedan urminnes tider (gav vänner bra tips på den tiden man bara spelade på SSP genom att posta eller ringa in tipsen mm).

Jag vet att det finns de som tycker jag är kass, men de behöver inte läsa bloggen eller mina tips på annat håll. Jag har en spelfilosofi som jag skrivit om flera gånger och för mig har den gett plus genom åren. Kan jag hjälpa andra att vinna så är det underbart kul och ger en kick som gör mig lika glad som mina egna vinster (ibland gladare t.om.)

Därför blir jag förbannad när folk snor tips och tjänar pengar på dem och därmed återkommer jag till Splortjänsten (eller vad de heter).

Under ett par år drev jag en faxtidning med tips till Långenutbudet. Alla matcher tippades och sändes ut med fax till butiker och per e-post till privatkunder som inte hade fax. Jag skötte allt själv från mitt studentrum i Linköping och då jag hade som mål att vara tidigt ute med tipsen så innebar det att jag inte var ute och svirade utan satt hela kvällarna läsandes sidor med match- och laginfo. Det tog mycket tid och jag var billig för att iaf locka en del kunder men till slut orkade jag inte med det hela längre.
Under den perioden fick jag av en kund (som jag inte känner) reda på att Sporttjänsten snodde tips från mig. Den ytterst ansvariga på Speltjänsten var ju med på min mailinglista och han var en av kunderna på min faxtidning och jag vet att det var han som gjorde det utan att jag för den skull konfronterade dem med det.
Den kund som berättade om detta tipsade mig nästa gång det hände och jag ringde då och hörde med egna öron min analys läsas upp ordagrannt för en kostnad av 10:- (eller liknande) per minut... och jag fick inte ett öre.
Jag hade en aning om vem som kunde ligga bakom men hade även ett par kunder till som det fanns en sannolikhet att de hade samröre med Speltjänsten. Till dessa 4 gjorde jag ett utskick med felaktig info i två matcher (alla andra kunder fick rätt info). På den här tiden fanns inte så många som rekade lägsta engelska serierna och man såg ofta i tidningar och forum (och även på TV:s text-tv) att detta var spelobjekt de visste för lite om. Jag själv hade tidigt satt mig in i just dessa serier och gått bra. Så jag valde ut två matcher. Minns inte vilka mer än att Port Vale var ett av lagen i ena matchen. Jag tippade på dem till bra odds pga en massa falsk skadeinfo. Jag tog bort bäste målskytten mfl. hos favoriterna och tippade således Port Vale som enl. mitt falska tips fick tillbaka en spelare som egentligen var avstängd.
Den dagen stod det på TV4:s text-TV att sporttjänsten hade bra spel i denna match och mycket riktigt. På telefonen räknade de upp spelare i ena laget som saknades och att PV fick tillbaka pelare (som de egentligen inte fick). Infon jag gav kunde mycket lätt kontrolleras genom engelska sidor men inte ens det brydde de sig om. De hade snott min analys rakt av, ord för ord. På kvällen torskade Port Vale och en av spelarna som var borta gjorde 2 mål. Sporttjänstens trippel sprack och jag spred sedan ut info om detta på olika håll, bl.a.mailinglistan där Sporttjänstens ansvarige var med och efter det tror jag detta ofog slutade.

Mer orkade jag inte bråka om detta. Jag blev nöjd iaf, både att de lurade sina kunder samt att jag fick bevisat att de snodde mina tips.


Vad jag med detta ville säga är att jag gillar att tipsa folk och gör det gratis för att det är kul. Är det gratis kan jag även ta ledigt ibland eller bara ge kortare tips utan att någon har rätt att klaga.
Jag äslkar då folk kommenterar eller skriver mot mina tips, både här och på egna sidor.
MEN..då kommersiella sidor (eller iaf deras tippare) snor tips så ledsnar jag en hel del. Varför ska jag lägga ner tid på att ge gratistips för att andra ska tjäna pengar (eller cred. på det)?!


Hoppas ni alla trivs med mina tips och att vi kan tjäna lite pengar framöver.. ska sluta klaga nu :)

12 kommentarer:

Anonym sa...

Det är bra att du säger ifrån. Men jag hoppas att du fortsätter och lämnar dina tips.

Anonym sa...

Håller med, fel att sno dina tips när dem själv tjänar pengar på det!

Keep up the good work =)

Anonym sa...

losers som snor tips, o de som köper allt de läser o som dessutom blir arga är de bara skratta åt! Man får ju vara lite källkritisk! Nae, de e kul o läsa din blogg!

GOO LIU-studenter ! :)

Anonym sa...

Läser alltid din blogg och uppskattar den mycket .Hoppas snattandet av dina tips upphör och att du fortsätter ge gratis tips i fortsättningen också.

Stoffe sa...

Uppskattar dina tips som komplement till ens egna idéer och spel. Känns extra bra och seriöst när du gör det gratis också.

Förstår mig inte på vilka det är som betalar dyra pengar för rekar på diverse sajter. Din och Hattens sajter är de mest seriösa och bästa tipssajter jag har hittat.

Snälla Keep up...

Anonym sa...

Det är lågt och sno andras jobb hoppas att detta inte innebär att du lägger ner, för dina tips är uppskattade!

Lulle sa...

Hej. Har själv ringt den där sporttjänsten vid ett par tillfällen. Tror de tar runt 19 kr i minuten. Trodde att de var lite seriösare än att sno tipps från andra inte minst struntar i att kolla upp fakta! Vilka lallare! Jag blir nästan upprörd när jag hör det!!

Hoppas att denna info med hjälp av oss läsare kommer ut till alla som ringer den där speltjänsten och att du Mårten fortsätter göra oss spelare glada med dina tips.

Hälsningar från en som följt din blogg sedan flera månader tillbaka.

Vesslan sa...

Dina tips är dom jag rättar mig efter, vann 150 spänn igår och det var enbart tack vare dig!

Du är som en glass på en varm sommardag och utan dig skulle jag lika gärna kunna sluta tippa.

Dom som snor tips är lata losers som vill tjäna snabba cash på andra. Du är en tippargud!

Anonym sa...

Vilka fulingar. Uppskattar all tid och energi du lägger ut på bloggen. Det är alltid kul att läsa vad du skrivit och ibland även vinna lite pengar :)

Anonym sa...

Som jag skrivit tidigare så gillar jag din sida och är tacksam för de speltips du ger. Och de gånger jag ryggar dina spel på bloggen så skriver jag alltid att de kommer från dig. Keep it up.

@A betting lifestyle

Anonym sa...

Tjena Mårten
Den här debatten kommer upp titt som tätt på olika spelsites, folk anklagas för att sno, inte lista var reken kommer ifrån eller ljuga ihop lite här o lite där.
Men skall jag vara ärlig förstår jag inte problemet, bryr man sig egentligen om vem som har lagt reken från början...jag gör det i alla fall inte, en bra rek är en bra rek oavsett om Kalle Anka har skrivit den.
Om man tycker det är viktigt att just "jag" får cred för reken så får man nog börja med en betalsite eller liknande...
Själv "snor" jag friskt både här och där men skriver aldrig ut rekar o analyser, bara spel
Sorry om du tycker det är fel men det är min åsikt...

Anonym sa...

SDkitbra tips mannen , keep up the good work :)