10 augusti 2009

En sorglig dag

Anders Jonasson har dött. Efter att ha varit ensam vinanre på V75 i lördags så dog han igår. Förbannat tråkigt och sorgligt.

Jag jobbade med Anders på gamla Stalltipstiden och genom honom ändrades mitt synsätt på trav, värmningar mm. Min största spelvinst drog jag in på Solvalla genom att spika en 13-oddsareRiks-V5 (som det väl hette då!?) som han lovade mig skulle vinna. Även fast Bingolottohästen vann sista avdelningen så gav det bra utdelning den veckan.
Efter tiden på stalltipset höll vi kontakt emellanåt och även om det var ett tag sedan nu (mest pga mitt minskade travspelande) så känns det som en gammal vän och (ja, jag använder Micke Nybrinks ord) mentor som gått bort.

Anders styrka som travtipsare var IMO att han var enorm på att pricka in vilka favoriter som inte skulle vinna. Minns att jag nästan hamnade i bråk i spelbutiken i Enköping en kväll då 10-12 personer samlats för att tippa ett bolagssystem. Anders hade sagt till mig att storfavoriten i Guld (som var någon typ av storlopp, minns inte vilket), det var någon Lavec-häst och återigen sviker mitt sega minne vilken, inte skulle vinna. "säg det till dem", sa Anders. "Säg till dem att den veke fan viker ned sig på upploppet".Jag försökte framföra det och rekommenderade Anders förstahäst istället. Vissa av de lokala "experterna" blev förbannade och tyckte att jag inte skulle få vara med och tippa för Lavechästen var den säkraste spiken på länge. Det gick så långt att en riktigt arg snubbe gapade att "Tror du inte på (nånting) Lavec så ge mig 3 i odds så sätter jag 1000:- hos dig". Eftersom det hela blev så löjligt och personligt gick jag därifrån utan att vara med i systemet. På lördagen vek ju Lavechästen ned sig och Anders tips (som jag vill minnas var Scandal Play) vann. Jag ringde och tackade Anders för hans tips och berättade vad som hände då vi skulle tippa bolag. Anders sa åt mig att jag borde ringt honom, han hade tagit emot spelet på Lavechästen utan att tveka.

Travsporten och spelandet har förlorat en stor profil i Jonassons död. Själv blir jag förbannad för att jag inte höll kontakten bättre de senaste åren.

Inga kommentarer: