08 augusti 2009

Lördagens bästa spel

Championshippremiären slutade 0-0 och av det jag såg så känns det som om Boro får det tuffast av dessa lag. men jag såg inte hela matchen så jag kan ju ha missat då de spelade bra :)

Lördagen inleds med spel i Australien:

North Queensland - Sydney - över 2,5 mål
NQ är nya i A-league men har gjort den mest omskrivna värvningen i Robbie Fowler, som utan tvekan är den spelare som har mest rutin i A-league denna säsong (eller någonsin öht). Man har en del andra OK värvningar men laget ser lite tunt ut defensivt. Framförallt då man har ett par skador i försvarslinjen.
Sydney var väldigt ojämna ifjol men ny mahager från Sparta Prag och en del intressanta (om än mindre kända) värvningar kan vara nyckeln till en bättre säsong. Jag har dock svårt att se dem hamna top 4 då de även tappat 2 riktigt bra spelare i Popovic och Fyfe. Man har 11 vinster uner försäsongen (varav 7 var mot klart svagare motstånd) och slog NQ med 4-0 under sommaren. men NQ är ett helt annat lag med Fowler på väg tillbaka till form efter skada mfl.
Aloisi i Sydney (som hade en risig säsong senast) och Fowler tror jag är två målskyttar som kommer hamna högt i skytteligan. Med defensiva avbräck i NQ och ett Sydneyförsvar som läckte rejält emellanåt ifjol så tippar jag att båda gör mål i en målrik match och spelet blir på över 2,5 mål till 1,90.


Dagens andra match i A-league är egentligen den mest intressanta. Ett Queenslandderby mellan Brisbane Roar (tidigare Queensland roar) och nya laget Gold Coast United. Båda lagen har stora chanser att nå slutspel men här i säsongsstarten vågar jag inte tippa hur det ska gå. GC har många skador, även på en del av de intressantaste värvningarna och man har en del oprövade brassar som kan vara både fåglar eller fiskar.
Även Brisbane har en ny intressant brasse, Henrique, men har annars legat ganska lågt då det gäller värvningar. Man inledde trevande ifjol men till slut kom man 3:a och var det laget som gjorde nästmest mål och släppte in näst minst mål.
Här står jag över spel men ser den nog för att se två av årets mest intressanta lag i det första Queenslandderbyt på högsta nivå i Australien på 23 år.


Men allt är inte fotboll i Australien. En av dagens 2 Rugbymatcher i NRL är också intressant spelmässigt.

Canterbury - Canberra 1(-12)
Canterbury ligger 2:a och har spelat bra hela säsongen och är mina favoriter till att ta hem alltihop i slutet av säsongen. Senast gjorde man en riktigt bra insats då man vände 0-12 till vinst 26-18 mot Sout Sydney. Man har genom åren haft lite svårt för Canberra men årets canberra är svaga. Visst, man slog Brisbane med 56-0 senast men Brisbane verkar helt tappat stinget och det resultatet får inte överskattas. Canterbury är mycket tuffare och har ett enormt bra försvarsspel som kommer bädda för en klar seger.



Äveni England spelas det rugby imorgon. Jag väler matchen i Super League som spelobjekt då cupsemifinalen som spelas inte har intresanta odds IMO.

Harlequins - Bradford 1(-4)
Bradford kommer inte nå slutspelet i år, vilket är en missberäkning. Harlequins har ett par matcher i rad nu mot lag som inte når slutspelet och med vinster i de matcherna så tror jag Harlequins själva når slutspelet. Harlequins får tillbaka ett par spelare och jag tror de vinner enkelt. Jag tror harlequins kan ta detta med över 10 poängs segermarginal. Lagen möttes i förra omgången i Bradford och då vann Harlequins med 8.



Nu till fotbollen i England. Det är premiär och svårtippat och jag har bara ett fåtal matcher jag kan rekommendera spel på. Skotska ligan står jag över helt denna vecka så inga odd lockar i premiären.

Aldershot - Darlington 2
Aldershot kommer få kämpa i botte hela säsongen medan,som jag redan berättat, jag tror att Darlo kan komma riktigt högt i tabellen. Man har värvat bra offensivt med Windass och Thorpe, som båda lär spela från start. Se upp för Darlington är mitt tips, liksom att tippa 2:a till 3,50. Ett av dagens allra roligaste drag.

Crewe - Dagenham 1
Crewe kan få en toppsäsong medan jag tror att Dagenham kommer få sin tuffatse säsong i ligaspelet hittills. Risken är att det roliga tar slut för dem. Dagenham har flera spelare på skadelistan medan Crewe troligen har fullt manskap. 1,90 och mer är helt OK.

West Brom - Newcastle 1
WB är som sagt det lag jag tror mest på av de nedflyttade. Newcastle har varit svaga på försäsongen och med de problem de har så lär de få svårt att komma tillbaka till PL på en gång. Båda lagen har en del avbräck idag men jag tycker att WB ser bättre ut (på pappret iaf) och 2,15 känns helt OK på hemmasegern.


Jag har även 1 spel i Sverige:

Syrianska Kerbura - Enköping 1
ESK är som sagt helt under isen och div 2 känns nära. Man har (som jag tidigare skrivit) tappar 2 av sina bästa spelare och får svårt här. Bara Brage och Degerfors har bättre hemmastatstik än Syrianska Kerbura (som inte vunnit borta än dock) och jag tycker faktiskt att 1,80 är fullt godkänt på hemmalaget, även om det funnit högre tidigare då oddsen släpptes.



Kanske kommer något tips till under dagen.

5 kommentarer:

Anonym sa...

oddsen på Darlington höjs, avvaktar närmare spelstopp.

bahama sa...

Rygg på Vrewe och Syrianska

bahama sa...

Vrewe=Crewe

Tony sa...

Yeovil känns klara idag, Tranmere har bara 5 seniorspelare idag resten ungdomsspelare, dom har läckt mål på försäsongen. Yeovil har gått bra på försäsongen med 4 vinster av 6 spelade. 2.62 på vinst och 2.3 över 2,5 mål.( Odds Betfair)

Anonym sa...

Var bara överspelet som satt..