14 augusti 2009

Långtidsspel i PL

PL startar ju i helgen. Äntligen säger en del och visst är det bra fotboll men för mig med spelet i fokus så är det sällan PL är intressant. Alldeles för sönderanalyserat och oftast bra oddssättare. men självklart ska jag jaga bra spel även därifrån :)



Jag tror att Chelsea vinner PL i år. Inga större förändringar i truppen och man bör få en bra start på säsongen som kan räcka hela vägen. Slipper man skador på de tunga namnen denna säsong så tror jag man vinner. IMO är man det bästa defensiva laget i PL (tillsammans med Liverpool) och framåt har man Drogba som jag tror leder laget till ligatitel.

Värst emot kommer Liverpool bli. alla pratar om att man försvagats efter att Xavi Alonso såldes men jag är inte säker på att man fick ut max av både honom och Gerrard då de spelade tillsammans. Man har värvat bra i övrigt och slipper man skador på Gerrard och Torres så kan man vinna ligan.

Arsenal tror jag kan överraska i år. Inga nya jättenamn i truppen och man har tappat Adebayor bl.a. men samtidigt har man många bra spelare i stommen och kanske kan Arsjavin bli en matchvinnare. Man kan mycket väl komma 3:a, eller om Liverpool störs av skador kan man nypa andraplatsen.

Man U har tappat Ronaldo och det tror jag kommer betyda mer än viss expertis hävdar. ingen av de nya värvningarna känns riktigt intressant och kanske får man en tuff säsong.

City tror jag inte ett dugg på. Visst man har värvat bra, men det är svårt (omöjligt!?) att värva ihop ett lag för att sedan bli bra första säsongen med de nya spelarna. Lite osäker om de ens kommer topp 5 då jag tror Everton mycket väl kan sno 5:e-platsen.




I botten blir det jämnt. Jag tror att upp till 10 lag kan vara inblandade i nedflyttningsstriden. Fjolårets nykomling Hull räddades av den fina starten och självklart får de svårt att hålla sig kvar. Men inget av årets nykomlingslag kommer få det lätt heller. Jag ser att många svenskar rankar Birmingham högt upp (kan det vara för att det spelar en svensk där?) men av nykomlingarna kommer de få svårast. truppen är tunn IMO. Även Burnley och Wolves får det tufft.

Bolton tror jag har gjort sitt i PL. Elmander är en flopp, vilket är konstigt då han är en spelartyp som bör passa i England.
Pompey ser riktigt svaga ut då man sålt flera av de namnkunniga spelarna och jag tippar att de får svårt att hänga kvar.

Botten 3 i Pl blir då enligt mig:
Hull, Bolton och Pompey (andra lag i fara blir Brum, Wolves, Stoke, Wigan mfl.)


Långtidsspel H2H (Denna gång väljer jag Unibets odds)

West Ham - Tottenham 1-3,25
WH kan överraska och Spurs kommer mitt i tabellen som vanligt.

Man U -Arsenal 2-3,40
Oddset är bra på två (IMO) jämna lag.

Nedflyttningsspel:
Bolton - 9,00

Inga kommentarer: