21 augusti 2009

Lördagens topptips

Äntligen har jag fått ny hårddisk installerad i datorn, men det tar ju ett tag att installera om alla program :) Jag kommer med helgtipsen redan idag då jag troligen inte har tid i helgen.
Det blir Topptips, Rugby och fotboll (från England, Skottland, Australien och kanske lite svenskt)

Efter datorn ännu inte är helt i full form så kan det bli lite kortare tips men efter helgen räknar jag med att allt är som vanligt igen.

Jag startar med topptipset


Topptipset Lördag

1. AIK - Kalmar 38-33-29
Kalmar verkar ha dippat i form rejält efter CL missades och förlust här tror jag innebär att man inte vinner Allsvenskan i år. Jag tror AIK vinner här och att de och Elfsborg är lagen som gör upp om slutsegern i år. AIK har dock problem iom att Djordjic (som egentligen är en kass spelare) och Ortiz saknas. Kalmar har dock egna problem då Rasmus Elm enl. rykten sticker till Alkmaar i Holland inom kort och även om hans avstängning är över så är det frågan om han spelar. Han har en småskadad fot och Alkmaar lär inte vilja att Elm skadar sig mer i sin (troligen) sista match i Allsvenskan. Kalmar utan Elm har varit sämre och mycket talar för att AIK tar en ny knapp seger. Säker 1:a

2. Arsenal - Portsmouth 89-8-3
Arsenal har imponerat i säsongsupptakten medan Pompey sett tröga och tråkiga ut. Allt talar för en ny 3-poängare till Arsenal men strecken är för vansinnigt fel här att jag måste kryssgardera. Spelar man större system än jag gör så är 3% på 2:an alldeles för lite. Som sagt, Arsenal vinner troligen men jag kan inte singla dem. Eduardo tillbaka i hemmalaget men Wenger spelar troligen med samma startelva som i de två senaste. Pompey saknar bl.a. Hreidarson, Finnan och Papa Bouba Dioup och kommer få svårt. Jag har förhoppningar om att de gör allt för att försöka nå 0-0 men Arsenal kan lika gärna vinna med 3-4 mål.

3. Birmingham - Stoke 47-31-22
Brum vann efter sent straffmål senast medan Stoke fick stordäng i Liverpool. Här får Brum tillbaka Bowyer men Vignal och Jerome är mycket osäkra. Stoke får tillbaka Fuller och det är ett stort plus. Jag litar inte på Brum fullt ut och skulle vilja ha helgardering här men nöjer mig med 1X pga Stokes svaga bortaspel ifjol.

4. Hull - Bolton 39-32-29
Inte mycket att säga om denna match. Jag tror stenhårt på 0-0 men Bolton kan liksom ifjol göra ett slumpmål och vinna så enda garderingen blir en 2:a.

5. Man C - Wolves 80-13-7
Samma sak som i Arsenalmatchen. Enormt trolig hemmaseger. Men jag är inte övertygad om att Man C är så bra som folk vill att de ska vara och samtidigt kommer Wolves stärkta från segern mot Wigan. Frågan är om Citys träningsspelande mot Barcelona i veckan gynnat dem och jag väler att helgardera. Adebayor och Robinho är tveksamma i hemmalaget och det är ju rejäla avbräck om de inte kan spela. Tyvärr saknar Wolves sin bäste målskytt från ifjol, Ebanks-Blake, och det gör att deras chanser till skräll minskar men de har klart större chans än de 7% de är streckade på.

6. Sunderland - Blackburn 50-29-21
Förvänta er en jämn match. De senaste 6 ligamatcherna mellan dessa har slutat kryss eller med uddamålsseger och ifjol möttes man här både i liga och cup och det blev 0-0 båda gångerna. Sunderland vann premiären och hade 1-0 mot Chelsea senast innan Londonlaget kom igång i andra halvlek. Båda lagen saknar en del folk och här vore helgardering också bra med tanke på strecken men jag tror inte Sunderland förlorar. Jag tror en hel del på dem i år och här tar de minst 1 poäng. 1X.

7. Wigan - Man U 17-26-57
Båda lagen förlorade i veckan. Man U har inte sett bra ut i sina matcher och Ronaldo eller annan matchvinnare saknas rejält och ska man kriga i toppen bör man förstärka laget så fort som möjligt. Wigan har aldrig tagit poäng på man U i PL men de har aldrig haft en bättre chans än här. Man U har ingen form, spelar inte bra och med Van der saar och Ferdinand skadade så hjälper det inte att Vidic är tillbaka. Ser man till fjolårets statistik så var man som sämst då enbart Vidic spelade av honom, VdS och Ferdinand. Man släppte in mål i alla de matcherna och kommer göra så imorgon också. Helgardera tidigt.

8. Reading - Sheffield U 34-33-33
Här anser jag att SU skulle vara klara favoriter. Ifjol var man bättre än ett par av lagen som gick upp till PL och i år har man inlett bra även om man tappade poäng mot Leicester senast. Reading är mållösa så här långt och kommer få en tuff säsong sett till hur det sett ut. Reading avslutade ju förra säsongen svagt och har nu 1o matcher i rad liga och playoff utan vinst. Den trenden fortsätter och jag, som tycker 50%, vore mer rätt på SU singlar 2:an.


Systemet 144 rader
1
1X
1X
X2
1X2
1X
1X2
2

Inga kommentarer: