14 augusti 2009

Topptipset lördag

1. Hammarby - Elfsborg 22-30-48
Bajen har extremt svårt att göra mål (7 mål på de 12 senaste, trots att man vunnit matcher) och symptomatiskt var det ett självmål man van derbyt på senast. Elfsborg förlorade (som vanligt) mot Gefle och ligger nu sist av de 5 lag som kan vinna Allsvenskan. Anders Svensson är tillbaka och jag tror man vinner enkelt. Säker 2:a

2. Kalmar - Gefle 69-20-11
Rasmus Elm är avstängd och det är som vi vet ett avbräck för Kalmar. KFF såg trötta och ointresserade ut mot Halmstad medan Gefle är stärkta av vinsten mot Elfsborg. KFF för stora favoriter så jag helgarderar.

3. Aston V - Wigan 70-20-10
AV för stora favoriter. Jag tycker inte man är tillräckligt bra för topp 6 i PL och är inne på att de får en tuffare säsong än de senaste. Wigan kan komma att överraska lite i inledningen av säsongen. Man är klart understreckade och har faktiskt aldrig förlorat här i ligaspel. På 4 möten har Wigan 2 vinster och två matcher har slutat oavgjort. AV har dessutom bara gjort 1 mål totalt på dessa matcher. Helgardera.

4. Blackburn - Man C 20-27-53
MC överskattas för att de värvat en del stora namn. Men det kommer ta tid innan de blir ett lag (om de ens blir det). Blackburn sak inte underskattas. Jag tror man kan göra en hyfsad säsong och inleder den med minst 1 poäng. 1X

5. Bolton - Sunderland 43-32-25
Bolton får tufft i år, som jag tidigare skrivit. Tuppen ser tunn ut och jag tror de åker ur. Sunderland får inte heller de så lätt men det känns som det finns potential. Man har spelat bra i träningsmatcher (slog bl.a. Celtic) och kommer inleda PL bra. 0-0 ifjol i detta möte och risken finns att det upprepas. Garderar med 2:a då jag tycker det är fel att Bolton är klara favoriter.

6. Pompey - Fulham 37-34-29
Pompey har tappat massor av bra spelare och får svårt i år. Fulham är bra och har värmt upp med spel i EuropaLigekval. Man är numera mindre sårbara på bortaplan och jag tror man vinner detta komfortabelt. Säker 2:a

7. Stoke - Burnley 61-25-14
Stoke bra hemma ifjol men det innebär inte med automatik att de blir bra i år. Vi vet med Hull, Wigan mfl. nykomlingar under senaste åren att det är första halvan av säsongen som avgör om de hänger kvar eller inte och Burnley måste inleda med fler vinster än förluster om de vill ha minsta chans. Jag skulle vilja helgardera men nöjer mig med 12.

8. Wolves - West Ham 39-32-29
Fel favorit. Wolves kommer harva i botten i år medan Hammers ser ganska så bra ut. Tror man kan hamna på övre halvan och jag tror inte man förlorar denna match. Detta skulle kunna vara en säker 2:a på streckningen men X2 känns heltäckt.


Systemet 144 rader
2
1X2
1X2
1X
X2
2
12
X2

1 kommentar:

Anonym sa...

Synd på Manc city..
bra krönikor/analyser för övrigt!
tittar in här titt som tätt:)
keep up the good work!