31 januari 2010

Svenska Spelgalan

Var ni på Berns i onsdags på Svenska Spelgalan som Unibet anordnade?? Nå, förstår det för vi var inte många där.

Jag hade ju förmånen att få gå gratis men av någon anledning försökte man sälja biljetter för 195:- via ticnet till galan och stackars de som betalade så mycket.

Innan galan spelades bra musik för de få som kom i tid. Fast... i tid behövde man inte vara för de satte igång 30 minuter sent utan att meddela publiken. En av vinnarna som skulle få en utmärkelse hade tydligen fastnat på flygplatsen i Umeå. Han hade sedan hunnit med att åka till hotellet och duscha mm innan han kom sent så han kom ju inte direkt från Arlanda.
Galan skulle hålla på mellan 20-22 men trots att man startade 1 timme sent så var man klara strax efter 21.20. Det hetsades igenom lite och kanske var det någon som ville hem tidigt!?

Arne Hegerfors och Carolina Gynning gjorde ett bra jobb som konfrencierar och Arne kändes lite som sitt gamla jag, vilket var kul. Han var det bästa med hela galan.
Pokervinnarna grattades av en pokersnubbe och Dan "jag är så tråkig att t.om Johan Edlund känns som en kul snubbe" Glimne. Konfrenciererna var inte insatta i poker och det hela kändes enormt oförberett och orepeterat när Dan och pokernissen försökte förklara vad de olika pokerspelen innebar. Det var nästan pinsamt att se och kändes mer som prisutdelningen efter en talangjakt i mellanstadiet.
Spelvinnarna (alltså ej poker) hetsades igenom (som sagt, någon verkade vilja komma hem tidigt).

Det hela avslutades med DJ och det sades att man kunde festa till 3. Men... den enormt dåliga musik som spelades gav ingen någon festfeeling och jag och mitt sällskap drog till café Opera istället för att iaf kunna höra bra musik och ha kul.


Fanns det då inget bra med galan? Jo, som sagt, Arne var kul att se igen och jag mindes tillbaka till Kryzz som han hade med Björn Skifs på 80-talet. Tyvärr finns inga nya, unga kommentatorer som når upp till Arne, Bosse Hansson, L-G Björklund etc. och det är väl en av orsakerna till att sport blivit tråkigare att titta på.
Arne har en humor som lättar upp även tråkiga tillställningar och matcher. Intressant var att han berättade om felsägningar som gjorts. En del var av honom själv (Kamerunmatchen t.ex.) och en del av andra (Roffe Zetterlund mfl.). Tidigare på dagen var jag på mässa i Kista och då var Thomas Ravelli där som talare och berättade om i stort sett samma floskler.
Det var även kul att se att de som vann alla dessa SM som Unibet anordnade var helt vanliga människor. Flera verkade väldigt ödmjuka över sina vinster och sånt är alltid kul.

Men, ska man anordna något som heter "Gala" så borde det vara lite galafeeling. Men det är kanske inte Unibets fel utan beror nog mer på den anordnande eventfirmas fel.
Det är en kul idé med spelgala men varför inte förbättra den till nästa år. Ordna en galamiddag och ha lite fler och bättre gästartister (Fibes o fibes är värdelösa och Mange Schmidt meningslös). Gör det till en rejäl gala precis som alla andra som finns under januari och bjud på mer till de stackare som betalar entré. Lämna dessutom tråkglimne hemma nästa gåmg..
Dessutom kändes namnet löjligt. Säkerligen satt någon Unibetsnubbe och tyckte att det var smart och kul att sno namnet "Svenska spel-" för att ha i galans namn. Men namnet gav helt fel associationer och när jag pratat med personer före och efter som inte är så insatta i spel så har de inte på något sätt förknippat det med Unibet.

Kul var att man meddelade att man ska anordna ett SM i Sten-Sax-Påse. Det ska jag nog försöka vara med i. Redan 1988 vann jag en Sten-Sax-Påse tävling, kanske den första utlysta i Sverige? Reglerna nu kanske blir annorlunda men det känns som något för mig :)


På det hela taget kändes galan lite menlös men det var ju första året och det kan ju bara bli bättre. En återkommande spelgala är en bra idé och jag ser fram emot att komma nästa år trots allt. Unibet är en speciell bookie för mig, som jag tidigare skrivit, och jag gillar att de tar initiativ.

Inga kommentarer: