03 januari 2010

Värdespel på Topptipset

Idag finns risk för minimal utdelning på topptipset eftersom det finns flera favoriter som bara ska vinna. Jag väljer därför ett värdespel. Även om ett lag ska vinna så kan motståndarna vara understreckade.
Igår gick det inte så bra och därför hoppas jag på pengar idag istället.

1. Man U - Leeds 79-15-6
Hatmatch. Dessa möte har alltid varit speciella men pga Leeds tidigare skrala ekonomi så har de inte mötts på länge. Nu är Leeds på väg upp till Championship och kanske når de PL, där de hör hemma, snabbt också. Man har iaf toppform med 15 raka utan förlust och kommer rejält taggade. Man U ställer upp med ritkigt starkt lag idag, inga spelare vilas egentligen. Detta beror inte enbart på att man vill vinna cupen utan för att man inte kommer tillåtas att inte spela för fullt för fansen. Man U ska givetvis vinna men här ligger värdet helt klart på Leeds och jag önskar jag hade råd med helgardering. Jag nöjer mig dock med 1X.

2. Chelsea - Watford 84-11-5
Återigen en match där utgången ska vara given. Chelsea brukar satsa på cupen och även om bl.a. Drogba och Essien är på landslagsuppdrag så är man starka. Anelka kommer tillbaka efter skada och Chelsea spelar med bästa möjliga lag. Watford är extremt ojämna och dessutom svaga på bortaplan. Helgusson har lämnat och jag tror inte man kan vinna här. Chelsea är givna vinnare men 11% på kryss är för lite och måste garderas med. 1X

3. West Ham - Arsenal 20-31-49
Här är ännu en favorit som normalt ska vinna. Men Arsenal saknar spelare, bl.a. Fabregas, Denilson och Walcott och vi vet ju från tidigare att Wenger gärna roterar i sin trupp. Nu har man häng på ligatiteln och man är kvar i CL, då lär inte cupen prioriteras. WH har flera skadade och tveksamma, bl.a. Ilunga, Noble och Parker. Men jag tror de kan skrälla. Deras inställning bör vara bättre än Arsenals troligen är och jag helgarderar.

4. Tranmere - Wolves 24-30-46
Tranmere har inga nya skador men är inte bra i år. man ligger på nedflyttningsplats i League one och självklart prioriteras ligan men man ställer upp med bästa möjliga lag då man möter ett PL-lag. Wolves ställer dock också upp med bästa laget. Man har inga nya avbräck och satsar på detta. Jag tycker att 46% är för lite på Wolves. De borde vara streckade upp mot 55-60% och väljer att singelstrecka dem.

5. Mallorca - Bilbao 46-31-23
Mallis har inte tappat en poäng på hemmaplan. Starkt, MEN...de har mött svaga lag. 5 av de lag de mött hemma ligger i botten 7 av tabellen. Nu möter de starkare Bilbao som på sina 8 senaste besök här bara har 1 förlust. Man spelar dessutom bättre borta än hemma. Man har vunnit sina 3 senaste bortamatcher i La Liga och har inga större bekymmer i laget. Mallorca har ett par avbräck i backlinjen och jag är nära att spela X2 men Mallis har ju trots allt spelat bra hemma och får en gardering de med. 1X2.

6. Osasuna - Real Madrid 12-23-65
Efter Barcas tapp igår så ser Real en stor chans i att ta över serieledningen, vilket man gör med vinst. Inga nya skador i Real som innan uppehållet hade rejält bra form. Osasuna har många spelare i truppen på skadelistan och jag tror man är chanslösa här. Real med sikte på ligaledning slår man inte. Real är faktiskt, trots att de är stora favoriter, inte överstreckade så jag singlar 2:an.

7. Gijon - Malaga 45-32-23
Svårtippad match. Gijon tappade all form innan uppehållet men spelade bra hemma under hösten. Malaga har ännu inte vunnit borta. Om Gijon, som bl.a. saknar Rivera, inte hittat formen så kan Malaga ta sin första 3-poängare på bortaplan. Jag nöjer mig dock med 1X då Malaga måste bevisa mer på bortplan innan man kan tro på dem.

8. Zaragoza - Deportivo 30-33-37
Två klubbar med strul bakom kulisserna. Zaragoza har bytt president och Deportivo har inte kunnat betala ut hela lönen till spelarna och sådant vet vi sedan tidigare är dåligt för moralen. Även detta är en svårtippad match då Deportivo spelat bra borta. Jag har dock feeling för Zaragoza som fått ett avbrott iom juluppehållet och kan lämna den negativa trenden bakom sig. Har du råd så helgardera. 1X.

Systemet 144 rader
1X
1X
1X2
2
1X2
2
1X
1X

Inga kommentarer: