11 juni 2008

EM-sammanfattning dag 4

Nära full pott på tipsen igår.
Spanien - Ryssland spelade en underhållande match och Ryssarna fick in ett mål, vilket de var värda att få. Så spelet på att båda lagen skulle göra mål satt :)
Petter Hansson snubblade in det fulaste må¨let i fotbollshistorien sedan Brolins mål för Leeds. Annars hade det nog blivit 1-0 och spelet hade då suttit. 0-0 i halvtid tipsade jag ju om också och det satt ju.


Mina kommentarer till lagen igår:

Spanien - Oj, vilket underbart spel. Nu gäller det bara för Spanien att hålla i det fina spelet genom hela EM, något de brukar ha svårt med. Torres imponerade igår och lär bli en av turneringens bästa spelare. Men det finns lite negativt om Spanien också. Försvaret var svagt vid flera tillfällen och mot bättre anfall kan det straffa sig.

Ryssland - Inte så dåligt som resultatet pekade på. De kan bli farliga framöver och möter svaga Grekland nästa gång. Om de har chans på att gå vidare kan det bli tufft för Sverige i sista matchen. Även här dock ett virrigt försvar. Det verkar vara årets tema i EM, svaga försvar. Även om jag, liksom de flesta, gillar offensiv fotboll så älskar jag även en bra defensiv och det känns som de flesta lagen offrar det för att falla in i anfallsivrarnas fotboll.


Sverige - Kul att Zlatan nätade igen. Jag tror inte han störts så mycket av att inte gjort mål på långe som han säkerligen störts av att alla journalister alltid tagit upp det. Sverige spelade bra mot ett svagt lag som inte ville spela fotboll. Jag blev positivt överraskad över svenska spelet. Oroväckande dock att Chippen skdade sig, Alexanderssons småskada oroar mig dock inte då laget klarar sig bra utan honom. Oroande också att så många tog slut, men det kanske berodde på planen som kommentatorerna gissade? Bara de känner sig fräscha till lördagsmatchen så. Även Sverige var svagare bakåt än framåt. Petter Hansson var närmare mål bakom Isaksson än Grekerna var. En klar säkerhetsrisk och jag hoppas det bara berodde på att det var premiär. Snacket mellan spelarna defensivt verkar dock inte vara det bästa. Lär få svårt mot Spanien men kan gå vidare ändå.

Grekland - Sämsta laget i EM så här långt? Kanske det. De var iaf ovilliga att spela fotboll och de kändes aldrig farliga. Kommer få mycket svårt att gå vidare nu och jag tror mästarna hamnar på 0 poäng. Finns inget positivt att säga om grekerna. Inte ens deras uppskrivna målvakt tillhörde de bättre i Em:s första omgång.



Sammanfattning av EM:s första omgång:

Bästa lagen: Holland och Spanien

Sämsta laget: Grekland

Flopplagen: Frankrike och Italien

Överraskade mest: Schweiz och Turkiet

Tråkigaste lagen: Rumänien, Kroatien och Grekland


Mina tips på lag som kvalificerar sig baserat på första omgången:
Grupp A: Tjeckien och Portugal
Grupp B: Tyskland och Polen
Grupp C: Holland och Rumänien
Grupp D: Spanien och Sverige

Inga kommentarer: