29 juni 2008

EM-final

Hästkraken i USA blev diskad och nedflyttad till 3:e plats. Jag vet inte ännu om han egentligen vann eller kom 2:a men det kan jag ta reda på.
I tennisen satt återigen 1 av 2 och återigen var det tie-break som förstörde för mig. Tursunov förlorade de 2 inledande seten i tiebreak :(


Idag har jag bara ett spel. EM-finalen.

Tyskland - Spanien - Tyskland Europamästare
Tyskarna har tagit sig till final utan att det känns som att de är värda det. Spanien å sin sida har spelat positiv anfallsfotboll och verkligen spelat sig till finalen.
Två viktiga spelare kan saknas idag. I Spanien är troliga skyttevinnaren Villa definitivt borta. I Tyskland är det skadebekymmer kring Ballack. Jag tillhör de som tror att man mörkar lite och att Ballack kommer att spela, men vi får se. Schweinsteiger ersätter troligen annars och han är inte dålig han heller.
Jag hoppas verkligen Spanien vinner idag. De är värda en seger i ett mästerskap och de har spelat underhållande. Dock får de inte överskattas. Spelet har inte stämt till 100% sedan inledningsmatchen och de är sårbara mot lag som Tyskland, som har stark defensiv och vänder till anfallsspel blixtsnabbt.
Jag tror dock att Tyskland tar hem detta. Visst är de svagare utan Ballack och om han saknas så är det ett avbräck. Men, Tyskland är så enormt effektiva, är mästare på fasta situationer och har mycket mer rutin i truppen. Jag ser framför mig en tät match som kommer vara tråkigare än de flesta verkar tro och hoppas. Eventuellt slutar det 0-0. Och kommer matchen till förlängning så ska tyskarna vara klara favoriter. Psyke, defensiv styrka och effektivitet kombinerat ger Tyskland överhanden i förlängning och definitivt vid ev straffsparkar.
Så, mitt tips är:
En jämn, tät, målfattig match. Spanien favoriter till 75:e minuten. Vid oavgjort då så ska tyskarna bli favoriter till att vinna. Jag spelar Tyskland vinnare av Euro 2008 till 2,30.

Inga kommentarer: