22 september 2009

Onsdagens topptips

Ett klurigt topptips på onsdagen. Dock tror jag inte på enorm utdelning då det är många jämnstreckade matcher. Lite kort om matcherna.

1. Örebro - Göteborg 30-31-39
Två lag i riktigt bra form och matchen känns helöppen. Helgardera.

2. Hammarby - Gais 37-30-33
Snart sista chansen för Bajen. 5 raka förluster och inga mål gjorda på de 4 senaste. Gais vinner sällan borta och kan nog känna sig nöjda med kryss för att hålla avståndet till strecken. 1X räcker.

3. Häcken - Kalmar 37-30-33
Kalmar är sårbara nu då Elm lämnat och seriesegern är troligen borta. Häcken ligger bara 6 poäng efter och knappar in mer då de vinner här (tror jag iaf). Kff brukar vinna dessa matcher men nu tror jag på trendbrott då KFF såg svaga ut mot Örebro. Säker 1:a

4. Fiorentina - Sampdoria 42-31-27
Sampdoria leder serie A efter 4 raka vinster i inledningen. Men ingen av de matcherna har varit mot topplag och här blir det tuffare. Viola hade otur mot Lyon men var utspelade senast mot Roma. Inga större skadebekymmer i lagen och jag tror Fiorentina ger Sampdoria sina första tappade poäng. 1X räcker.

5. Inter - Napoli 90-7-3
Inter brukar ha lätt mot Napoli hemma och bör vinna även i år. Men de är för stora favoriter och X-streckningen lockar då jag tror på en tät och jämn match. Inter har ett par skador och en manager som får se matchen från läktaren. 1-0 eller 0-0 blir det så 1X känns helgarderat.

6. Udinese - Milan 23-32-45
Milan imponerar inte och får svårt här. Fast samtidigt har Udinese startat säsongen svagt, IMo är detta en given kryssmatch och man skulle kunna chanssingla X men jag helgarderar då slumpen kan avgöra åt ena eller andra hållet.

7. getafe - Valencia 24-32-44
Getafe inledde med storseger mot Santander men i senaste matchen var man väldigt svaga borta mot Almeria. valencia har inlett bra även fast man tappade poäng hemma mot Gijon senast. Valencia är klart starkare och upprepar fjolårets 3-0. Säker 2:a

8. Villareal - R. Madrid 9-17-74
Real går bra nu men har blivit lite för stora favoriter här. Villareal har spelat mycket i sommar pga Europa League och kan mycket väl ställa till det här. Men utan Senna på mittfältet och troligen utan Nilmar på topp så tror jag inte man vinner. X2.


systemet 144 rader:

1X2
1X
1
1X
1X
1X2
2
X2

6 kommentarer:

oggeulin@hotmail.com sa...

Tjenna, du har inge tips idag onsdag om carling cup matcherna? Om Chelsea och Everton kör med fullt lag?

Ake sa...

Kommer det att komma några spel på elitserien hockey?

Åke sa...

Modo - Västra Frölunda 2
Det är otroligt vad namnet Peter Forsberg får oddsen att droppas på modo och höjas på Västra Frölunda. Notera nu att jag är Öviks bo och älskar Modo. Men vi ska inte spela med hjärtat här utan hjärnan. Jag var och kollade på Modo träning idag och Peter kommer att spela tillsammans med Magnus Häggström (ny för i år spelade tidigare i KB65 i Div 1) samt med Per Svartvadet. Häggström har mycke hockey i sig men mot ett tungt Frölunda kommer unge Häggström att få en tuff elitserieprimär, lägg dessutom på att du kommer ha en fullsatt swedbank arena, tror han kommer vara tagen av stunden. Sedan Per Svartvadet fattar jag inte varför han spelar i denna kedja. Det hade blivit -betydligt- farligare om de satt Skröder som är en notorisk målskytt med Foppa. Det är en just en sådan spelare som Peter behöver ha med sig för att bli riktigt farlig, ni kanske kommer ihåg lockout säsongen när han bildade kedja med Weinhandle...shit va de va bra.

Sedan att Sundström har problem med ryggen...nä usch...jobbigt.

Det som gör mig ännu räddare är att Modo -ALLTID- är så förbannat sega i första perioden. Jag vill hoppas att detta ska ändras till i år med nya tränar paret. Men tror inte det om jag ska vara ärlig. Sedan kan jag satsa min högra pungkula att de torskar andra perioden, andra perioden har alltid varit Modo akilles häl. Mot ett lag som frölunda har man inte råd att vila en period. Med de förstärkningarna som Frölunda har så kommer detta att bli en mycket tung primär hemma i Swedbank Arena.

Jag har hittat Västra Frölunda till oddsen 2,740 och det är på tok för högt för att inte spelas.

Det enda som jag tycker ser bra ut i Modo i år är deras backsida samt deras nya målvakt Roman Malek som är otroligt stabil och lugn i målet. Men tyvärr kommer detta inte att räcka mot ett sjukt starkt Frölunda.

Ett annat spel jag väljer att spela är under 5,5 mål. Just därför Modo har och kommer alltid att ha problem med det ack så viktiga Power Play. Spelar ingen roll om vi har Peter Forsberg. Det blir nästan bara värre då. Då står alla stilla och förväntar sig att han ska göra allt. Resultatet blir TOTAL pankaka.

Åke sa...

Oddset på 2,740 på frölunda hittade jag på Pinnaclesports

Åke sa...

Timrå - Brynäs 1
Timrå mötte Brynäs i försäsongen vann då med 4-1. Timrå har det Brynäs har problem med dvs otroligt mycke fart. Sedan kolla in Timrås nyförvärv nr 13 Daniel Corso tror han kommer leverera i år med dunder och brak. Blir en Hemma vinst här. Spelar dem till oddset 1,92 på sportingbet

HV 71 - Djurgården 1
HV 71 har en grymt bra power play och även om Djurgården säkert blir jobbiga att möta i år så är detta en stark etta.

Matchen i Matchen kan man spela på Thörnberg vs Tjärnqvist. Ganska enkelt här då Thörnberg ingår i HV 71 starka powerplay femma och är deras sniper. Spelar honom till oddset 2,60 på unibet.

En annan Matchen i Matchen som är värd att spela är Kallio vs Skröder i Modo matchen. Eftersom Niklas Sundström är borta denna match pågrund av ryggskada så har inte Skröder den playmaker som behövs. Visst han får säkert spela i powerplay men än en gång...Modo o powerplay :( Spelar Kallio här till sjuka 4,15 ggr pengarna på unibet :)

Skelleftå - Luleå 1
Dessa två lag i mellan har hemma plan alltid varit avgörande. Skellefteå är sjukt hemmastarka och kommer än en gång att plocka ner Luleå. De har sex raka hemma vinster mot Luleå och nr sju kommer ikväll. Odds 2,25 på unibet

Dahla sa...

Riktigt bra tips Åke!