05 september 2009

Topptipset

Dagens Topptips ser ut som vanligt då det är landskamper. En hel del stora favoriter och vinenr de blir utdelningen ointressant. Jag tycker mig ha hittat en bra balans mellan favoriter och skrällar.

1. Ungern - Sverige 21-31-48
Ungern har jag varnat för länge och även om de har flera av de tuffare matcherna kvar så är chansen god att de hamnar topp 2 i gruppen, framförallt om de slår Sverige ikväll vilket jag tror de gör. Sverige är inte vad de en gång varit och man har skött generationsväxlingen dåligt och det kommer drabba Sverige även i de närmsta kvalen. Alla pratar om Zlatan men att en halvskadad Zlatan ska rädda Sverige igen är inte troligt. Ungern saknar Bodnar men har ett bra lag i övrigt. Jag är inne på att singla 1:an men tar med X då 0-0 ligger nära igen för Sverige.

2. Danmark - Portugal 28-32-40
Vinst idag för Danmark gör att de säkrar en topp 2-position om Sverige förlorar. Portugal måste gå för vinst och det kommer gynna Danmark. Portugal är Europas mest överskattada landslag och jag tycker bookies och spelare har valt fel favorit här. Det rapporteras att Danmark saknar 9-10 spelare men värt att notera är att det bara är 2 av dem som troligen hade varit med i startelvan. Målvakten är förstås ett avbräck men Danmark har fler bra målvakter. Danmarks spel passar lag som Portugal illa. Jag tror inte Danmark förlorar. Här var jag inne på säker 1:a men väljer ändå en gardering med X.

3. Schweiz - Grekland 43-33-24
Grekland dansade en sommar men har sedan dess inte visat att man tillhör de bästa i Europa. Återigen har man en lätt kvalgrupp och leder den på samma poäng som Schweiz. Samtidigt är ju inte Schweiz heller något topplag. Man har dock fin form och hemma ska man inte förlora. Grekerna saknar dessutom mycket viktiga Karagounis och det bidrar också till att 1X räcker.

4. Israel - Lettland 70-19-11
Även om Israel ska vara favoriter så är man för stora favoriter. Israel är definitivt inte så mycket bättre än Lettland och då båda lagen måste gå för vinst bäddar detta för en underhållande match där jag inte utesluter skräll. Helgardering.

5. Slovakien - Tjeckien 37-31-32
Slovakerna vann bortamötet och nu måste Tjeckien gå för seger. Förlust här och man kan inte nå förstaplatsen i gruppen. Tjeckien brukar vinna stort i dessa möten och jag tror man vinner igen. Kryss gynnar dem inte och jag tror man vinner med ett par mål. Säker 2:a

6. Azerbaijan - Finland 14-27-59
Azerbaijan har inte gjort mål på sina 6 kvalmatcher och man har bara 1 poäng. Finland har gått bättre men även om man ligger 3:A så är chansen att man kommer topp 2 minimal.Man måste gå för 3 poäng och man ska vinna men skulle hemmalaget göra ett tidigt mål kan spelet låsa sig och skrällen vara ett faktum. Jag chansar med 12.

7. Island - Norge 14-23-63
Norge kommer stärkta efter 4-0 hemma mot Skottland och man har fortfarande chansen att nå 2:a platsen bakom redan VM-klara Holland. Island har inget att spela för mer än äran och det räcker inte. Hreidarsson fattas och laget håller en lägre klass i detta kval än i de senaste kvalen. Norge har i stort sett bästa lag och vinner. Säker 2:a

8. Skottland - Makedonien 73-18-9
Här är jag rejält inne på skräll. Skottarna är inte bra och man har stora skadebekymmer, framförallt defensivt. Makedonien har inga större problem och här tror jag att de tar poäng. På tipset helgarderar jag dock.


Systemet (144 rader)
1X
1X
1X
1X2
2
12
2
1X2

Inga kommentarer: