12 januari 2009

Mårtens svarta lista

Om ni minns så har jag en svart lista där jag för in bookies som jag vill varna för då de lurar kunder eller liknande.

Listan är f.n. tom då det bolaget jag tidigare varnat för 3bwin nu har gått i konkurs, vilket vi spelare ska vara glada för.

Idag måste jag föra in ett nytt bolag på listan dock; Betsafe.

Betsafe följer inte sina egna regler och lurar därmed kunder. I alla spel har de en regel att relaterade spel inte får förekomma, exempelvis kan man inte spela handikapp på ett lag i en dubbel med över/underspel eller spela H2H-spel med samma spelobjekt inblandat även om det rör sig om olika saker H2H-spelet är om. Detta är mycket rimligt och alla bookies har denna regel.

MEN... emellanåt missar Betsafes system detta och tillåter dubblar etc. på samma objekt. Som spelare kan man lätt göra fel och råka spela olika spel på samma objekt. Man får normalt upp en varning om att spelet inte tillåts då objektet redan spelats på. men då detta missas så ändrar Betsafe sina rutiner så det passar dem. Jag råkade ut för att ena spelet satt medan det andra (ett handikappspel) inte satt. Det var ett felspel och jag borde kollat bättre innan jag lämnade in det. Dum som jag var tänkte jag inte på att Betsafe hade fel på sina kontroller.

Mitt spel registrerades som ett förlorande spel.

MEN... jag har spelbekanta som råkat ut för liknade felspel på Betsafe och då fått spelen voidade (och insatsen tillbaka) fast båda spelen suttit. Detta med motiveringen att det uppenbart varit fel i systemet eller likande.
Ska de vara konsekventa så ska de voida ALLA spel som slinker igenom deras spärrar eller anse alla spelen som dubblar och då betala ut ttill de som vinner.
Denna inkonsekvens vittnar flera om på olika spelforum även då det "uppenbart felsatta odds" hos Betsafe. Blir det ett vinstspel voidas spelen och blir det förlustspel så godkänns spelen. Jag har själv ingen egen erfarenhet av detta men fått det berättat av spelare som jag litar på. Två spelare kan även få sina spel behandlade olika beroende på hur de spelade på matchen med "uppenbart felsatt odds".

Nä. betsafe är ett annat bolag som vi får hoppas går i graven och jag avråder ALLA starkt att avsluta sina konton där. Jag vet att det säkert finns flera som anser att betsafe är bra men det är då det strular som ett företag testas. Och Betsafe fungerar inte bra då.

Ett lallarföretag är vad de är och Fredrik Näsberg (country manager för Sverige) verkar vara lallakungen själv.


OBS! Märk att det inte beror på mitt spel som jag varnar för dem. Det rörde sig om en ytterst liten summa pengar. Det är för deras inkonsekvens och för att de lurar kunder genom att vrida reglerna enbart till egen fördel som jag varnar för dem. Detta händer nästan aldrig hos seriösa bolag, hos Betsafe sätts det i system.


Jag tillåter inga kommentarer till detta inlägg då jag vid tidigare Svarta listan-inlägg fått kommentarer som varit anonyma men som kommit från bolaget i fråga.
Vill ni kommentera detta så maila mig på: wedetips [snabel a] gmail.com