26 januari 2007

Helgens fotbollstips (nu 4 spel)

I detta inlägg kommer jag att lägga upp alla mina fotbollstips under helgen.
Det var tur att jag inte la spel på Sydney - Newcastle. Även fast jag trodde lite på hemmaseger så var oddsen inte lockande. Då var oddsen för underspelet och krysset mer intressanta sett till statistiken mellan dessa lag. men då Sydney vann 2-1 så var min feeling att stå över helt rätt.



Adelaide - Melbourne 1
Helgens huvudmatch. Returmatch nästa helg. Vinnaren mellan dessa lag (över 2 matcher) går direkt till final, förloraren möter vinnaren av Sydney - Newcastle om andra finalplatsen. Där vann Sydney hemmamötet med 2-1 vilket bäddar för en kul retur nästa vecka.
Adelaide kom 2:a i grundserien och Melbourne var överlägsna vinnare.
Melbourne var länge klara seriesegrare och spelarna var väldigt omotiverade i de sista omgångarna av grundserien. Fast i sista matchen borta mot Newcastle ställde man upp med bästa möjliga lag. Ändå fick man storstryk (0-4) och man undrar ifall Melbourne kommer in i slutspelet med dålig form. Det är inte bara resultaten som varit dåliga, spelet har stundtals varit mycket dåligt. Framförallt försvaret har sett ut som ny börjare och frågan är om man kan repa sig till denna match. Att de börjar borta är ingen fördel sett till detta. Adelaide å sin sida avslutade serien på ett ok sätt. Spelmässigt var det bra även om man inte alltid fick resultat. Men man gjorde det som krävdes.
Förra året var det Adelaide som vann grundserien överlägset och sedan tog det lugnt i de 3 sista matcherna. För att sedan förlora i semifinalen mot serietvåan Sydney och sedan förlora i nästa omgång (Preliminary final) mot Central Coast och missade därmed finalen. Alla trodde att Adelaide skulle vinna enkelt men de kom inte ens till final. Det känns som Melbourne inte lärt av Adelaides misstag och att de också kommer få svårt att nå finalen.
Inget av lagen har större bekymmer till denna match. I grundserien vann Melbourne ena hemmamötet och bortamötet, medan Adelaide vann den andra matchen i Melbourne. Melbournes två vinster i serien är de enda på de 10 matcher lagen har spelat mot varandra.
Adelaide har rutinen och erfarenheten från förra säsongen. Man är dessutom inte ett sämre lag än Melbourne och jag tror Adelaide kommer att gå till final mot Sydney. Här hemma bör det iaf bli seger i första matchen. Bookies är inte överrens om vilka som ska vara favoriter och det tänkte jag utnyttja. I Australien är Melbourne favoriter och jag önskar att jag kunde spela de 2,80 som TAB erbjuder Down under. men jag får nöja mig med 2,60 som flera bookies på närmare håll har.



Birmingham - Reading 1
HELGENS ROLIGASTE SPEL! Brum är ett lag som troligen tar klivet upp till PL denna säsong. man spelar riktigt bra och stasar på cupen, vilket 5-1 vinsten borta mot Newcastle i förra omgången vittnar om. Man är ett bra hemmalag, 8 raka utan förlust hemma och bara en förlust i ligan under hela säsongen. Till lördagens match komemr man med ett atrkt lag.
reading överraskar i PL och går riktigt bra för dagen. Men cupen är inte en prioritet utan man ställer över flera spelare, inkl. målvakten. Dessutom har man en hel del skador.
Jag kan inte se annat än en hemmaseger här. Motivationen är klart högre hos Brum och det skiljer inte så mkt mellan lagen. Då det finns odds upp till 2,50 på hemmaseger så blir detta helgens roligaste och bästa spel!

Ser nu att oddsen sjunkit lite hos flera bookies men 2,35 och uppåt är helt klart spelvärt i denna match. Fortfarande helgens roligaste spel.


Manchester C - Southampton 2 (alt. X2)
Detta är ett värdespel. Odds uppmot 5,00 finns på 2:an. Vilket gör att X2 är intressant hos de flesta bookies. S´oton har toppform. Det var länge sedan de förlorade och de spelar riktigt bra för tillfället. City var märkbart svaga mot Blackburn senat och det får mig att tro att deras formkurva kommer dala ett tag framöver. De saknar i stort sett bara Trevor Sinclair till denna match. S´oton har haft en hel del skadebekymmer men får tillbaka ett par spelare idag.
Detta spel känns intressant pga oddset. Man C är alldeles för stora favoriter och här tror jag det blir "Skräll".


Ipswich - Swansea X2
Ännu ett värdespel. Det är stora defensiva problem i Ipswich till denna match. Lagkaptenen och 2 andra i ordinarie försvarskvartetten är borta pga skador och avstängningar. man har i övrigt bra form och har vunnit tre raka hemma. Men jag har ändå feeling för att Swansea kan skrälla. Man har 5 raka utan förlust och har hållt nollan i 4 av dem, bl.a. borta mot PL-laget Sheffield U i cupen. Swansea har sina problem de med då det gälelr skador men man har klarat sig bra i League one trots detta. Nästa säsong finns chansen att dessa lag möts i The Championship och då får vi inte så här fina odds på Swansea. Ett chansspel till finfina odds. Ipswichs skadskjutna försvar får det tufft i denna match!

1 kommentar:

Anonym sa...

Hi,

I begin on internet with a directory